Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

H&M:s resultat sämre än väntat – men stort lyft för e-handeln

Artikel bild
Karl-Johan Persson, vd H&M.

H&M:s färska rapport får börsen att jubla.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Förra veckan släppte H&M försäljningssiffror för senaste kvartalet. För första gången på länge var siffrorna positiva för klädjätten.

Det, i kombination med nya rykten om att familjen Persson planerar att köpa ut bolaget från börsen, har fått aktien att klättra med runt 20 procent sedan dess.

H&M:s försäljning i årets tredje kvartal ökade med 4 procent i lokala valutor jämfört med samma period förra året. Det var över analytikernas förväntningar.

Med det i bakhuvudet har förväntningarna skruvats upp när H&M nu under torsdagsmorgonen släppte sin kvartalsrapport. 

Inför rapporten har SME Direkt sammanställt 22 analytikers estimat, enligt det väntas rörelsevinsten i det tredje kvartalet sjunka till 4,2 miljarder kronor (4,9). Rörelsemarginalen spås backa till 7,5 procent (9,6).

Sämre än väntat – men lyft på nätet

När rapporten släpptes stod det klart att rörelseresultatet landar på 3,976 miljarder kronor, alltså under analytikernas förväntningar. Det ger en rörelsemarginal på 7,1 procent. 

Börsens reaktion? Tio minuter efter öppning hade H&M:s aktiekurs rusat med 7 procent.

Vidare framgår att H&M:s e-handel totalt sett har ökat försäljningen med 32 procent. Det är ett rejält lyft jämfört med föregående kvartal, då tillväxten på nätet låg på mer blygsamma 17 procent.

Koncernens nya varumärken (new business) ökar försäljningen med 20 procent, även det en klart högre tillväxttakt än förra kvartalet. 

Under våren har H&M haft problem i en rad länder när nya logistiksystem införts, i sig ett nödvändigt drag för att få ihop erbjudandet till kund online och i butik. Läs mer om det här.

I rapporten avslöjas nu att logistikproblemen ger 400 miljoner kronor i extraordinära kostnader, och att de lett till minskad försäljning på flera marknader.

Varulagret

H&M siktar på att minska lagret som andel av försäljningen från fjolårets cirka 17 procent till mellan 12 och 14 procent 2019 till 2022.

Flertalet av de analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av inför rapporten berör på ett eller annat sätt vikten av att H&M får ner lagernivån och på sina håll har det även förekommit spekulationer om ett behov av en större lagernedskrivning.

Någon sådan blir det inte.

I dagens rapport kallar H&M lagersituationen för "fullt hanterbar". Varulagret låg vid utgången av det tredje kvartalet på 38,7 miljarder kronor. Det motsvarar 18,9 procent av försäljningen och en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

"Varulagernivån är fortfarande hög men kvaliteten och balansen är bättre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. En effekt av att koncernens förändringsarbete börjar ge resultat är att lageromsättningshastigheten på nya varor ökar successivt", skriver H&M i rapporten.

Dagens Industris Anders Hägerstrand håller inte med om den positiva bedömningen. 

"Det är sådana extrema pengar som ligger i ett lager. Det är ytterst oroväckande", säger Di:s Anders Hägerstrand i Di:s Börsmorgon.

H&M-gruppen har dock tvingats sälja fler varor med rabatt. Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 0,7 procentenheter i tredje kvartalet 2018 jämfört med motsvarande kvartal 2017.

Läs mer