Sedan i våras har har Amazon legat som en våt filt över den svenska e-handelsindustrin. Investerarna har bävat för att den amerikanska jätten ska ta steget in i Sverige och aktiekurserna i bolag som Qliro, Boozt och Sportamore har därför tryckts ner på börsen.
Men efter att i förra veckan ha bilat runt i Mälardalen tillsammans med entreprenörerna Paul Fischbein och Nicklas Storåkers tycker jag det är hög tid att dra av denna Amazon-filt från e-handelsbolagen – både på och utanför börsen.
Slutsatsen efter vår spionresa (som vi berättar alla detaljer från här!) är nämligen att den amerikanska jätten INTE är i färd med att uppföra något superlager på svensk mark i närtid.
Hur kan jag veta det? Jo, jag har med egna ögon kunnat konstatera att här, i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm, istället byggs tre datacenter i mångmiljardklassen. Ingenting annat. Den uppgiften fick jag dessutom bekräftat så sent som i tisdags eftermiddag av en källa som delvis fått insyn i Amazons planer.
Så innebär detta att Amazon inte kommer att etablera någon e-handel i Sverige? Nej, det är att dra det för långt. Hela bilden har bara såklart Amazons ledning. Själv är jag fortfarande övertygad om att bolaget inom de närmaste månaderna (varför inte lagom till Black Friday?) gör en seriös lansering mot svenska konsumenter.
Men min poäng är att denna satsning inte kommer bli lika omfattande som många befarat. Har Amazon inget lager i Sverige blir deras kunderbjudande betydligt sämre i jämförelse med de lokala konkurrenterna. Frakten från Amazons lager i Tyskland kommer ta dagar, inte timmar som hade varit fallet om lagret legat i, säg Eskilstuna.
Inget hindrar förstås Amazon från att bygga ett lager någon annanstans.
Men ett bygge av den omfattningen är inte gjort i en handvändning. Även om Amazon redan nu skulle ha alla bygglovshandlingar klara kommer det ta minst ett år innan lagret kan tas i drift.
I alla fall tillfälligt kan alltså de svenska e-handlarna dra en lättnadens suck. Frågan är bara hur länge.