Ni har väl inte missat vår nya dagliga ekonomipodd Breakit Daily?
När vi under onsdagen bjöd in till poddfrukost för att fira lanseringen gästades vi bland annat av poddkungen själv, Alexander Pärleros.
Han har många järn i elden och står bland annat bakom Framgångspodden som omsätter 1-1,5 miljoner kronor i månaden och drar in 2 miljoner lyssningar under samma period.
Men hur lyckas man egentligen med sin podd? Vi bad Alexander Pärleros att dela med sig av sina bästa tips.
Få lyssnaren att garva
"Leverera något vettigt som man lär sig av, men underhåll också. Man vill gärna få sig ett riktigt garv och då håller man kvar lyssnarna. Våga vara personlig så att lyssnarna får en relation till podden. Att sätta en personlig prägel är en utmaning."
Fokusera inte på pengarna
Alexander Pärleros menar att det i grunden handlar om att brinna för podden och dess innehåll för att ha en chans att lyckas.
"Jag har aldrig fokuserat på att tjäna pengar på Framgångspodden, jag har gjort det för att inspirera andra. De projekt jag gått in i för att tjäna pengar har inte gått bra."
Satsa på flera kanaler
Det ligger otroligt mycket mer jobb bakom en podd än det kan verka vid första ögonkastet. Här gäller det att synas på flera plattformar och i rätt kanaler.
Framgångspodden satsar exempelvis på sociala medier som YouTube och Instagram samt ett nyhetsbrev med runt 20.000 prenumeranter.
"Jag spelar in ett avsnitt på två timmar men kanske gör 15 klipp på det avsnittet"; säger Alexander Pärleros.
En annan satsning är en VIP-grupp på Facebook med runt 5.000 medlemmar där lyssnarna kan komma med feedback och tips.
Berör lyssnarna
"Det handlar om att göra avsnitt som intresserar, berör och sprids. Det är inte alltid de avsnitt man tror som blir allra störst och inte heller de personer som är mest kända eller har mest följare på sociala medier".
Som exempel på en intervju som fått stor spridning ger han Thomas Erikson som skrivit boken "Omgiven av Idioter".
Tålamod – ge inte upp för tidigt
Var frekvent och ge inte upp även om det är motigt i början
"Så bra som det går för Framgångspodden nu gick det inte i början", säger Alexander Pärleros.
Våga klippa och satsa på ljudkvalitet
Se till att du har bra ljud i podden för att göra ett gott intryck och våga göra dig av med överflödig material.
"Gör något som du tycker är extremt kul och våga klippa. Jag klipper bort runt 30 procent. Vi lägger tio timmar på att bara klippa och välja bort material", säger Alexander Pärleros.
...Och ha micken på
När det kommer till misstag inom poddandet minns Alexander Pärleros specifikt en händelse i starten. Han gästades då av Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski som pratade på i två timmar.
Det var bara ett problem – Sebastian Siemiatkowskis mikrofon var avstängd.
”Det var bara min mikrofon på. Det var helt omöjligt för mig att ringa honom och säga sorry jag tog två timmar av din dyrbara tid men spelade inte in.”
Det hela fick ändå ett någorlunda lyckligt slut efter en del klippande eftersom Klarna-grundaren även hördes på Alexanders Pärleros ljudspår.
Själv tror han inte att det sker någon podd-död.
"Det är många mediehus som har startat poddar som inte lyckats fast de har starka brutala muskler och miljoner i marknadsföring. Det viktigaste är att hitta bra content", säger Alexanders Pärleros.