I dag avslöjar Breakit Daily – vår nya dagliga podd – att elscooterbolaget Lime förbereder en lansering i Stockholm. Därmed får svenska Voi, som lanserade för bara en månad sedan, en tung konkurrent.
Nyligen lanserade också EU-bike sin cykeldelningstjänst i huvudstaden.
De nya tjänsterna har en sak gemensamt. Användaren hittar sin cykel eller sparkcykel via en app, och när man har åkt dit man ska lämnar man den på gatan.
Lime, EU-bike och Voi är inte ensamma om att vilja förändra hur vi tar oss fram genom innerstaden.
Stockholms stad har dialog med uppemot tolv aktörer – både delningscykelbolag och elscooterföretag – som vill rulla ut sina tjänster i huvudstaden.
"Det är bra med lånecyklar. Men anta att alla tio-tolv företag kommer hit och ställer ut tusentals lånecyklar. Då kommer hela stan vara så belamrad med lånecyklar att det inte finns en chans för vanliga cyklister att ställa ifrån sig sin cykel", säger Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad.
I dagsläget kräver Stockholms stad inget tillstånd från nya aktörer som vill etablera sig. Man kan bara upplysa om reglerna, som att cyklar och sparkcyklar beslagtas om de stått längre än 24 timmar, står trafikfarligt eller blockerar trottoaren.
Redan står 20-30 cyklar i stadens beslag.
I städer som Amsterdam har problemen i kölvattnet av boomen av delningstjänster lett till det radikala beslutet att helt bannlysa tjänsterna från stadens gator.
I Stockholm lämnade cykeldelningsbolaget Obike hundratals övergivna cyklar efter sig när de bestämt sig för att lägga ned sin tjänst.
Stockholms stad utreder nu möjligheten att reglera den nya sektorn genom att kräva ett tillstånd.
"Det är lite oklart om det behövs tillstånd eller inte. Än så länge har vi inte krävt något tillstånd, men våra jurister håller på och tittar på det. Om vi har rätt att säga nej till det eller inte", säger Johan Sundman.