Sök ikon

Heja Livet satsar på entreprenörer – tar hjälp av Odd Molly

Artikel bild
Carro Levy och Emely Crona Stenberg, grundare av Heja Livet. Foto: Mikael Lundblad.

Det började som en Facebookgrupp för grundarduons kompisar. Idag består Heja Livet av över 84.000 medlemmar.
Nu inleds ett samarbete med klädmärket Odd Molly – med kvinnligt entreprenörskap i fokus.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Carro Levy och Emely Crona Stenberg lärde känna varandra på en PR-byrå för sju år sedan. Emely hade flyttat från Höllviken utanför Malmö, till Stockholm och upplevde en annan sorts konkurrens kvinnor emellan.

“Jag är uppväxt i Stockholm var kanske lite mer härdad, men jag blev också nyfiken på vad som kan hända om det finns en egen plats för oss där vi hjälper och stöttar varandra och öppnar upp för samtal”, säger Carro Levy.

Ur de tankarna föddes Facebookgruppen Heja Livet hösten 2014, som ett socialt nätverk för kvinnor och icke-binära. Gruppen startade som ett sidoprojekt med ämnen som entreprenörskap, jämställdhet, personlig utveckling och psykisk ohälsa i fokus.

Carro Levy och Emely Crona Stenberg bjöd in vänner och bekanta till gruppen, som i sin tur började bjuda in sina vänner.

Idag består Heja Livet av över 84.000 medlemmar.

“Det exploderade i princip, vi har aldrig hållit på med marknadsföring utan det har spridit sig självt genom word of mouth”, säger Carro Levy.

Alla diskussionsinlägg som kommer ut granskas och godkänns innan publicering, och Emely Crona Stenberg och Carro Levy lägger stor tid på att hålla koll i kommentarsfälten. Genom åren har de dock bara behövt att blockera fem konton.

“Vi har varit noggranna med att det inte finns någon plats för näthat, man måste ha en schysst ton och bemöta alla respektfullt, och det har verkligen blivit den digitala frizon som vi hoppades på”, säger Carro Levy.

Sedan februari jobbar hon och Emely Crona Stenberg heltid med sitt sociala nätverk och har börjat ta det digitala konceptet ut i det fysiska rummet genom events med olika partners. Det senaste exemplet är en veckas lång seglingsresa i Grekland i samarbete med klädmärket Odd Molly. Konceptet går under namnet "Aim for the Horizon" och innebär att nio kvinnliga entreprenörer sammanförs för att lyfta frågor om entreprenörskap, mod och utmaningar. Den som styr skutan är Sofie Johansson som driver Loving Sailing.

Även Andrea Wehtje har arbetat med Heja Livet under våren och varit med och tagit fram konceptet.

“Det är ofta samma typer av kvinnor, eller influencers, som uppmärksammas i media. Vi vill lyfta de kvinnor som vi tycker är förebilder och just segling kändes rätt eftersom det är ett mansdominerat fält. Målet är att utbyta kunskap, drömmar och visioner och inspirera andra”, säger Carro Levy.

Ombord finns bland andra Katarina Gospic, hjärnforskare, Andra “Börshajen” Farhad och Kim Gynnerstedt på Her global network. Resan kommer att gå att följa på Instagram och Facebook.

Hittills har de arbetat helt ideellt med Heja Livet men har börjat öppna upp gruppen för annonsörer och sponsrade inlägg. Duon tittar på potentiella inkomstkällor för 2019 och utesluter inte möjligheten att plocka in externa investerare.

“Vi gör vissa typer av utvalda samarbeten, men det måste alltid gå i Heja Livets andra, det är det viktigaste för oss. Sedan måste vi också överleva och för att kunna fortsätta behöver vi ekonomiska medel”, säger Carro Levy.

Hon beskriver även Heja Livet som en katalysator för entreprenörskap och ett dussintal startups har formats ur plattformen. Ett exempel är Siri Vikmans modestartup Aéryne som via en kontakt i Heja Livet fick en investering på 9 miljoner. 

“Det kan handla om att man har hittat sin medgrundare eller fått investerarkontakter. Det finns flera exempel på möjligheter som har kommit ur plattformen”, säger Carro Levy.

Läs mer