Sök ikon

H&M använder sig av Adyens betallösning

Artikel bild
Foto: Tobias Blixt.

Grundaren av den nederländska betaljätten är i Sverige och pratar om H&M och hur de ser på konkurrenten Klarna.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det nederländska betalbolaget Adyen börsnoterades på Amsterdambörsen i juni tidigare i år. Sedan noteringen har aktien mer än fördubblats – med en uppmärksammad prisökning första handelsdagen. Bolaget värderas idag till 17,6 miljarder euro, alltså 183 miljarder svenska kronor. 

Bolaget hanterar bland annat betalningar för bolag som Airbnb, Uber, Spotify och Netflix och ökade intäkterna med 38 procent till 218 miljoner euro under 2017.

Nu avslöjar Adyens vd och grundare Pieter van der Does dessutom att betaljätten har inlett ännu ett stort samarbete med en global aktör – svenska H&M.

“Det här samarbetet med H&M är ingenting som vi har pratat om tidigare”, säger han när Breakit träffar honom på Adyens kontor i Stockholm.

“De passar in väldigt bra hos oss. De har stor närvaro online, många fysiska butiker och gör ett avtryck internationellt. De fokuserar också på att föra samman alla de delarna.”

Just förmågan att koppla samman e-handel med fysisk handel är något som Adyen lägger stor vikt vid enligt Pieter van der Does. Konkret innebär samarbetet med H&M att att Adyen sköter betalningarna inom både e-handel och i fysiska butiker, liksom för marknadsplatser som Afound.

I Sverige jämförs Adyen ofta som en konkurrent till Klarna. Något som Pieter van der Does inte riktigt tycker är en helt rättvis jämförelse eftersom han anser att de inte riktigt fokuserar på samma saker.

“Jag ser på Klarna främst som ett sätt att betala, som är väldigt populärt här och vi stödjer dem som betalningsmetod hos våra handlare. Klarna fokuserar på konsumenter. Vi fokuserar på säljarna och bygger inte direkta relationer med köparna”, säger han.

Läs mer