Hur stor investeringen från Lego brand group är vill Peppy Pals grundare och vd Rosie Linder inte avslöja. Men hon säger att det rör sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp.
“Det är fantastiskt, vi går på moln just nu. Det är den bästa tänkbara partnern som vi kunde få“, säger hon.
Det var genom den Kinnevik-grundade stiftelsen Reach for change som Lego fick upp ögonen för för det svenska bolaget. För Peppy Pals innebär investeringen inte bara större ekonomiska muskler, de får också en partner som är vana att bygga globala företag.
“Peppy Pals har haft globala ambitioner redan från start. Vi har exempelvis inte haft språk i våra spelappar och därmed har vi kunnat lansera våra spel i hela världen”, säger Rosie Linder.
“Investeringen från Lego brand group innebär dessutom att vi kan skala upp vår tillväxttakt. Det är en stor milstolpe och kvalitetsstämpel att vi är på rätt spår.”
Peppy Pals grundades 2013 av Rosie Linder, Paulina Olsson och Talawa games. Bolaget gör appar, böcker och filmer som ska lära barn 2-8 år om social och emotionell intelligens, även kallat EQ.
Inom några veckor kommer de att lansera sin EQ-plattform där de samlar sina spel och berättelser i en och samma app för barnen. Men redan för några dagar sedan lanserades webbversionen av plattformen, där innehållet främst riktar sig mot föräldrar och lärare.
“Precis som Lego brand group ser vi barn som våra förebilder och involverar dem i all utveckling. Tänk vilken effekt det hade fått om alla förstod betydelsen av lek för barns lärande. Då skulle alla barn älska skolan”, säger Rosie Linder.
Tidigare i år kunde vi rapportera att Peppy Pals tagit in pengar från Internetstiftelsen.