Sök ikon

H&M:s nya logistiksystem en rysare – sänker försäljningen

Artikel bild
Karl-Johan Persson. Foto: Jonas Ekströmer /TT.

Klädjätten flaggar för fortsatta problem.


Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Vid en första anblick tycks H&M:s försäljningssiffror för det tredje kvartalet riktigt positiva. Försäljningen inklusive moms landade på 64,8 miljarder kronor – klart bättre än vad analytikerna förväntat sig.

Men för den som läser lite längre ned i rapporten finns ett besked från H&M:s koncernchef Karl-Johan Persson som faktiskt kan tolkas som en potentiell rysare. Karl-Johan Persson och H&M-ledningen skriver att ”de problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien haft en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i dessa länder”.

Problemen innebär bland annat att H&M har svårt att få fram varor i tid.

Det är oroväckande att klädkoncernen uppenbarligen inte fått ordning på dessa problem under kvartalet och frågan är om problemet hunnit lösa sig när vi nu är en bra bit in i det fjärde kvartalet.

Enligt H&M:s chef för investerarrelationer, Nils Vinge, ska åtminstone e-handeln ha rett ut dessa problem.

"Ja, de problemen är lösta när det gäller e-handeln. I andra kvartalet hade vi störningar som påverkade vårt lager i Borås men nu har vi jobbat bort dessa problem".

Redan i samband med förra kvartalsrapporten flaggade Karl-Johan Persson för omfattande logistikproblem. I sitt vd-ord skrev koncernchefen Karl-Johan Persson om störningar på grund av övergången (transitionen) till ett nytt logistiksystem:

"Dessa transitioner är komplicerade och kan leda till tillfälliga störningsmoment vilket tyvärr inträffade under andra kvartalet på vissa av våra stora försäljningsmarknader. Detta påverkade butiksförsäljningen negativt i USA, Frankrike, Italien och Belgien men även onlineförsäljningen i Norden påverkades", skrev Karl-Johan Persson i rapporten.

I morgonens försäljningsrapport konstaterar H&M själva att det nya logistiksystemet är viktigt för integrationen mellan butik och e-handel samt att det ska ”möjliggöra en snabbare och effektivare varuförsörjning”.

Vid lunchtid uppgav Nils Vinge för Reuters att logistikproblemen kommer att vara lösta efter det fjärde kvartalet, som löper mellan september-november. 

Läs mer