De flesta känner till läget vid det här laget. Klädjättarna utmanas av nya aktörer på nätet, medan försäljningstillväxten i fysiska butiker avstannar.
För H&M – ett bolag som byggt sin tillväxt på att öppna hundratals nya butiker varje år – är läget allvarligt. Under de senaste 12 månaderna har aktien tappat nästan hälften av sitt värde.
Enligt fondförvaltaren Odin borde H&M stänga minst 1.000 butiker, och vd:n Karl-Johan Perssons ledarskap ifrågasätts efter svaga rapporter.
När H&M nu släpper sin försäljningsrapport för det tredje kvartalet ger han svar på tal, och visar att den svenska klädjätten kan leverera tillväxt.
Försäljningen inklusive moms landade på 64,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år – och klart bättre än analytikernas förväntningar.
"H&M-koncernens fortsatta förändringsarbete, för att möta det stora skiftet i branschen, har bidragit till en successivt förbättrad försäljningsutveckling och ökade marknadsandelar på många marknader under tredje kvartalet", skriver H&M i rapporten.
I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent. Analytikerna hade spått en ökning på 1,9 procent.
Omsättningen exklusive moms uppgick till 55,8 miljarder kronor, även det en ökning med 9 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Analytikerna hade räknat med 54 miljarder kronor. Den överraskande rapporten fick direkt inverkan på börskursen. Fem minuter efter att börsen öppnade hade aktien rusat med 8 procent.
En viktig pusselbit är hur det går för bolagets e-handel, där kritiker menat att H&M blir utskåpade av konkurrenterna. På H&M:s för kapitalmarknadsdag i början av året berättade man att den står för 12,5 procent av försäljningen.
Hur det går för e-handeln, samt hur H&M:s resultat och bruttomarginal ser ut får vi veta mer om den 27 september. Då släpper klädjätten sin niomånadersrapport.
Redan nu flaggar man dock för att problem med nya logistiksystem "haft en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen".
Syftet med de nya systemen är bland annat att fixa en bättre integration mellan butik och online.