Omställningen från traditionellt postorderföretag till e-handlare, har inte varit plättlätt för Ellos. Nu varslar bolaget 50 av totalt 600 anställda. Det rapporterar Borås Tidning och GP.
Bolaget siktar på att spara 100 miljoner kronor genom åtgärderna. Pengarna ska användas för att rusta för framtiden.
Uppsägningar beskrivs i artiklarna som en reaktion på den allt tuffare konkurrensen inom e-handel, med fria returer och korta leveranstider. Framförallt påverkas Ellos av den internationella konkurrensen.
”När vi var ett postorderföretag var handeln nationellt konkurrensutsatt. Nu möter vi internationell konkurrens, med aktörer som Asos, Amazon och Zalando. Det är en utmaning som inte bara Ellos utan hela branschen står inför, säger Unionens klubbordförande Hans Lindau till Borås Tidning.
Ellos är en av Nordens största e-handelsaktörer för mode, hem och skönhet. 2017 omsatte bolaget drygt 2 miljarder kronor, vilket är en minskning med drygt 1,3 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet minskade kraftigt från cirka 125 miljoner till cirka 38 miljoner kronor.
I slutet av augusti gick Ellos ut med att de slutit ett mångmiljonavtal med entreprenören och influencern Isabella Löwengrip. Bolaget skrev då att man spenderat både tid och pengar för att vara branschledande genom influencers och andra sociala nätverk den senaste tiden och att de bland annat uppnått 200.000 följare på Instagram.
Ellos vd Marina Davarinou värvades till bolaget under 2017 från Netonet, baserat på sina kunskaper och erfarenheter inom e-handel. Utöver sitt arbete med att utveckla e-handeln inom Siba, som sedan blev Netonet, har hon forskat inom området.
Det har länge spekulerats om att Ellos, som ägs av riskkapitalbolaget Nordic Capital, ska börsnoteras. Nordic Capital försökte notera Ellos redan 2016 men då bedömdes bolaget inte som tillräckligt moget för börsen. Nu är tajmningen däremot bättre då e-handelsbolag fortfarande är heta bland placerarna på börsen och det saknas större bolag i segmentet.
Vill du veta mer om det allra senaste inom e-handel och retail, och utmaningarna i branschen som digitaliseringen medför? Spana in vårt event Retail tech 2018 som går av stapeln den 14 november! Läs mer och boka biljett här.