Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kritik mot Storytels avtal: "Känner oss helt blåsta"

Artikel bild
Jonas Tellander, vd Storytel.

Förlagen rasar mot ljudboksbolaget.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Storytels resa från startup till miljardbolag har varit mer eller mindre spikrak.

Ljudboksbolagets uppköp av anrika förlaget Norstedts slog ner som lite av en bomb i förlagsvärlden.

Men ungefär i takt med att Storytel har vuxit, växer nu även missnöjet bland förlagen med de ersättningar som betalas ut från ljudboksförsäljningen från Storytel, skriver branschtidningen Svensk bokhandel.

Missnöjet har enligt tidningen eskalerat under våren och sommaren sedan det sipprat ut att samma villkor inte gäller för Bonnier, som uppges ha lite av en gräddfil hos Storytel.

I nuläget får förlagen under 20 kronor per lyssnad bok från Storytel. Enligt uppgifter till tidningen får Bonnier minst dubbelt så mycket. Dessutom har Bonnier-förlagen sluppit det som kallas för revenue share, en slags intäktsdelning.

“Är det hederligt att inte tillämpa revenue share till alla? Bonniers och de själva tar våra pengar”, säger en förläggare till Svensk bokhandel, och kallar Storytels ersättningsmodell för ”riggad och manipulerad”.

En annan uppger att de som förlag känner sig “helt blåsta” av Storytel.

De pekar på att i förlängningen kan det innebära en snedvriden konkurrens då Bonnier kan betala sina författare större ersättningar. Därmed kan de locka till sig de mindre förlagens författare. 

Nu funderar förläggarna på att anmäla Storytel till Konkurrensverket.

Att Bonnier fått ett mer förmånligt avtal ska ha att göra med att Storytel i början var beroende av att få med Bonniers titlar.

“Vi har aldrig haft revenue share med någon. Ett sådant avtal utan golv eller tak kan vi inte skriva”, säger Bonniers Books vd Håkan Rudels till tidningen.

Sofia Zettergren, finanschef på Storytel, skriver i ett mejl till Svensk bokhandel:

”Våra avtal lyder under sekretess och därför kommenterar vi inte dessa. Som vi kommunicerat tidigare går vi nästa år över på en tidsbaserad ersättningsmodell, därför träffar vi nu förlagen för att föra en dialog om hur vi kan fortsätta utveckla den svenska ljudbokmarknaden”.

Läs mer