Sök ikon

Låneutmanaren Brocc ger sig in på en ny marknad

Artikel bild
Andreas Thim är kommerisell chef på Brocc. Foto: Istockphoto/Pressbild

Har siktat in sig på institutioner.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Brocc, som tidigare hette Sparlån, är en av flera aktörer i Sverige på den så kallade peer to peer-lånemarknaden. Det innebär kortfattat att personer lånar ut pengar direkt till varandra istället för att gå via traditionella banker.

Effekten blir att en betydligt större del av räntekakan går tillbaka till den som lånar ut pengar, samtidigt som räntorna blir lite lägre än hos bankerna för låntagaren.

Tidigare har Brocc i första hand vänt sig till privatpersoner och företag. Nu siktar de in sig på en ny marknad – institutioner.

“Vi har sett ett stort intresse för våra tjänster från stiftelser, kommuner och fackförbund som förvaltar pengar. Men för dem gäller speciella riktlinjer, de behöver till exempel ofta ha ett värdepapper för att kunna använda våra tjänster", säger Andreas Thim som är kommersiell chef på Brocc till Breakit.

Han fortsätter:

“Nu har vi skapat ett program för dem, som ger dem samma fördelar som att låna ut direkt på plattformen men i form av ett värdepapper.”

Det innebär med andra ord att stiftelser och kommuner kan investera i Broccs nya obligation – vars investeringar i sin tur lånas ut till privatpersoner på plattformen. 

Broccs konkurrent Lendify har redan ett program som vänder sig till institutioner men skillnaden mellan programmen är enligt Andreas Thim att Lendifys obligation går via en investmentbank samt att obligationsvillkoren skiljer sig åt.

“Vi har tagit fram en unik obligation där det inte finns någon bank som säljer den och tar provision. Det betyder att alla pengar som genereras går till de som investerat i obligationen”, säger Andreas Thim. 

Brocc omsatte cirka 4 miljoner under 2017 och gjorde en förlust på 12 miljoner kronor. Året innan omsatte bolaget 1,7 miljoner och gjorde en förlust på 5,6 miljoner kronor.

“Vi växer starkt nu och ser en ökande tillväxttakt framöver. Fortsätter vi så här börjar vi göra vinst under nästa år. Vi märker att varumärket blir mer känt och ser att folk som öppnar konton ökar stadigt varje dag. Vi vill fortsätta omfördela värdet på den svenska spar- och lånemarknaden och är glada över att ha hittat ett nytt segment", säger Andreas Thim. 

Obligationsprogrammet uppgår till 150 miljoner kronor. 

Läs mer