Sedan en vecka tillbaka har personer på Stockholms gator fått tillgång till ett helt nytt transportmedel.
Detta efter att det svenska bolaget Voi lanserat sin egna version av fenomenet som har tagit USA med storm.
Vi på Breakit var först med att avslöja att Voi skulle lansera sin tjänst i Stockholm. Vi kunde också avslöja att de hade finansiell uppbackning av de rutinerade investerarna på Vostok new ventures.
Nu har vi på redaktionen haft möjligheten att testa tjänsten under veckan som gått. Samtidigt har vi sett många andra susa fram med dem längs gatorna.
Därför bestämde vi oss för att dra igång en diskussion i våra sociala kanaler – för att se vilka erfarenheter ni har av scootrarna.
Det första vi kan konstatera är att väldigt många av våra läsare gillar den här typen av tjänst. Majoriteten av alla som har kommenterat hittills verkar helt enkelt vara positivt inställda till möjligheten att kunna ta en elscooter hem istället för bilen eller tunnelbanan.
Samtidigt fanns det en del klagomål och funderingar.
Snyggt parkerad – men QR-koden var det någon som inte kunde låta bli.
De vanligaste rörde att scootrarna helt enkelt var svåra att hitta och att batterinivån ofta var låg. Andra klagade på att det fanns lite för få att välja av, att QR-koderna som ska scannas för att låsa upp scootern kunde vara trasig (något jag själv varit med om) och några undrade vad som skulle hända på vintern.
Personligen är jag försiktigt positiv till tjänsten. När den har fungerat så slår den cykel eller tunnelbana på fingrarna. Det är helt enkelt mycket smidigare att åka scooter jämfört med att cykla. Dessutom är det fruktansvärt kul.
Samtidigt har jag inte vågat satsa på att ta scooter till jobbet ännu, med tanke på att jag inte lyckades hitta någon som fungerade på mitt första försök de gångerna som jag har velat åka.
Elscooter-tjänsten har helt klart väckt stort intresse bland Breakits följare.
För de som vill fortsätta diskutera den här nya tjänsten, eller elscootrar i allmänhet finns det en tråd på vår Facebook-sida. Om ni hellre vill ta diskussionen på Linkedin, så går det också utmärkt.