Zmarta Group är just nu på offensiven med både uppköp och nya lanseringar. I dagsläget samlar Zmarta en rad digitala jämförelsetjänster inom områden som lån, försäkringar, sparande och elavtal.
Målsättningen – att bli den största och bredaste digitala jämförelsetjänsten för konsumenters privatekonomi.
För att nå dit har Zmarta bland annat köpt upp tjänsten Elskling som jämför elavtal. I slutet av förra månaden lades även ett bud på över 170 miljoner kronor på Insplanet som jämför försäkringar.
Nu fortsätter Zmarta racet genom att lansera en ny digital bolånetjänst som ska ge en överblick över dina bolån.
Mattias Hallgrim, marknadschef på Zmarta, säger att den egna boendeekonomin ofta upplevs som krånglig.
”Det är en marknad som många är på väg in i och det är i regel svårt för konsumenter att få en överblick”, säger Mattias Hallgrim.
Det här vill Zmarta råda bot på och har därför teamat upp med Tink och UC Bostadsvärdering för att bygga tjänsten. Det handlar exempelvis om verktyg som låter användaren överblicka bolån, värdeutveckling samt räntebetyg och snitträntor.
Tjänsten står inför fortsatt utveckling och är en satsning som förväntas mynna ut i avkastning på längre sikt.
Planen är att ta ett större grepp om bolånesektorn.
”Målbilden är att vi längre fram ska kunna förmedla och hjälpa kunder att byta bolån eller ta nya bolån", säger Mattias Hallgrim.
Tjänsten är gratis för konsumenten. Om exempelvis ett lån utbetalas får Zmarta ersättning från den bank som kunden nått genom tjänsten. En modell som gäller i samtliga länder där Zmarta är aktiva.
Det är oklart hur omsättningen i Sverige ser ut. Gruppen är verksam världen över och den totala globala omsättningen uppgick till 545 miljoner kronor under förra året.
I dag finns det gott om konkurrenter som både förmedlar bolån och bygger tjänster kring det. Schibsted-backade Hypoteket är ett exempel på en bolåneuppstickare. Mediejätten står även bakom andra jämförelsetjänster som Lendo och Servicefinder.
En stark ägare i ryggen gör det betydligt lättare att hårdsatsa. Det är den tyska mediekoncernen Bauer Media, som driver radiostationerna Mix Megapol och NRJ, som äger Zmarta Group.
Schibsted är den enskilt största konkurrenten men Mattias Hallgrim är inte oroad över att gå upp i ringhörnan med mediejätten.
”Vi ser det inte som att vi ska slå Schibsted. Vi fokuserar på att leverera bra tjänster och det finns plats för båda, det är en växande del i ekonomin”, säger han.