Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Natural Cycles åker på bakslag i Storbritannien

Artikel bild

Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA, har förbjudit svenska preventivmedelsappen Natural Cycles att porträttera sin produkt som ”mycket tillförlitlig" (highly accurate) i sin marknadsföring.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Det skriver The Guardian.

ASA uppfattar att det är att vilseleda kunder efter att formuleringen förekommit i en annons på Facebook.

I annonsen beskriver Natural Cycles den egna appen att vara mycket tillförlitlig, certifierad och anpassningsbar för varje kvinnas menstruationscykel.

Men detta inlägg har resulterat i fem klagomål och förra månaden valde ASA att inleda en utredning kring appens effektivitet.

I sin dom uppger myndigheten att påståendet om säkerheten kan uppfattas som att appen är en pålitlig preventivmetod, vilket kan få kvinnor att börja använde den istället för andra etablerade preventivmetoder, inklusive de som varit mycket tillförlitliga för att förebygga oönskade graviditeter.

Natural Cycles har sagt att appen är till 93 procent korrekt när den används som avsetts Det är på samma nivå som traditionella metoder, till exempel P-piller. 

Läs mer