Sök ikon

Ellos inleder mångmiljonsamarbete med Isabella Löwengrip

Artikel bild
Marina Davarinou och Isabella Löwengrip. Foto: Press och Sara Lindmark.

Ellos vill vara branschledande genom influencers. Nu ska bolaget nå ut till fler kunder via Isabella Löwengrips sociala kanaler.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Ellos satsar hårt på marknadsföring via sociala medier och bolagets nya drag är att inleda ett samarbete med entreprenören och influencern Isabella Löwengrip.

“Det är en perfekt match. För Ellos är det den största enskilda satsningen de gjort på en influencer. Jag kan inte säga exakt hur mycket pengar det handlar om men det är ett mångmiljonavtal”, säger Isabella Löwengrip när Breakit når henne på en flygplatsen i Milano.

Ellos vd Marina Davarinou säger i en kommentar:

”Jag tycker att Isabella är en fantastisk förebild och entreprenör där hennes passion genomsyrar allt hon gör vilket inspirerar många kvinnor. Vi har sett fram emot att starta vårt samarbete, vi har alla förutsättningar att tillsammans skapa ett unikt och relevant innehåll för vår målgrupp, på både Isabellas och Ellos plattformar".

Ellos skriver att bolaget spenderat både tid och pengar för att vara branschledande genom influencers och andra sociala nätverk den senaste tiden och att de bland annat nyligen uppnått 200.000 följare på Instagram.

Avtalet är det första som Isabella Löwengrip tecknat efter att hon lämnade säljnätverket United influencers.

“Vi bröt ju oss loss från säljnätverket United influencers för att starta ett eget säljbolag. Det här avtalet har vi gjort via vårt bolag vilket verkligen känns superkul!”, säger Isabella Löwengrip och fortsätter:

“Tidigare omsatte min blogg en halv miljon kronor i månaden, nu kommer vi dra in två miljoner när vi tar hand om säljet själva”.

Ellos är en av Nordens största e-handelsaktörer för mode, hem och skönhet. 2017 omsatte bolaget drygt 2 miljarder kronor, vilket är en minskning med drygt 1,3 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet minskade kraftigt från cirka 125 miljoner till cirka 38 miljoner kronor.

Det har länge spekulerats om att Ellos, som ägs av riskkapitalbolaget Nordic Capital, ska börsnoteras. Nordic Capital försökte notera Ellos redan 2016 men då bedömdes bolaget inte som tillräckligt moget för börsen. Nu är tajmningen däremot bättre då e-handelsbolag fortfarande är heta bland placerarna på börsen och det saknas större bolag i segmentet.

Läs mer