Varje vecka fram till valet serverar Breakits reporter Erik Wisterberg analyser av politiken i sociala medier. Förra veckan tittade vi på partiernas genomslag på Facebook – och hittade två rätt sensationella datapunkter.
# SD var större än alla andra partier tillsammans, sett till räckvidd.
# Alternativ för Sverige, ett helt nytt och uträknat parti, stod för den mest delade Facebook-posten.
Läs allt om den spaningen här.
I dag riktar vi blicken mot partiledarna på Facebook och Instagram. Med hjälp av Facebooks analysverktyg Crowdtangle har vi tittat på genomslaget (mätt i antalet interaktioner: reaktioner, kommentarer och delningar) för samtliga riksdagspartiers ledare de senaste tolv månaderna.
Splittringen är total.
Live lyfter Åkesson
En stark partiledare kan vara en röstmagnet. Motsatsen är förödande, vilket vi senast såg i den kris som Moderaterna gick igenom under Anna Kinberg Batra. I sociala medier kan partiernas härförare nu i stor skala kommunicera direkt till potentiella väljare.
Så vem lyckas bäst?
Inte helt oväntat ligger Jimmie Åkesson i topp.
Det har han gjort under hela perioden. Men SD-ledaren har lyckats maxa genomslaget under valspurten med en satsning på livesändningar på Facebook. Engagemanget som livesändningarna – en form som få andra partiledare satsar hårt på – syns i det röda fältet nedan.
Den livesändning som fick störst genomslag var från de utbrända bilvraken utanför Göteborg. Men Jimmie Åkesson har även låtit följarna följa med bakom kulisserna på hans valturné runt om i Sverige. Till och med från tvättstugan har han passat på att slå in ett par bollar om Sveriges integrationspolitk.
Mer oväntad är tvåan på listan över partiledarna som nått ut bäst via Facebook. Sett till de senaste tolv månaderna, samt de senaste 30 dagarna, är det vänsterledaren Jonas Sjöstedt.
En av hans mest spridda uppdateringar handlar om Jimmie Åkesson.
Den senaste tiden har dock Jonas Sjöstedt blivit omsprungen. Förra veckan (vecka 34) gick Ulf Kristersson upp på andraplatsen.
Dels har han ökat takten, helt enkelt börjat publicera mer. Dels har Kristersson haft framgång med teman som känns igen från SD. Han skriver om aktuella händelser kopplade till problem kring integration och invandring.
Ulf Kristerssons mest spridda uppdateringar den senaste veckan handlar om problem i förorterna som inte får "sopas under mattan" (bilbränderna) och hårdare straff för grova sexualbrott (Uppdrag Gransknings program om överrepresentation av invandrare bland dömda våldtäktsmän).
Instagram – Annie i topp
Scenförändringen när vi växlar över till Instagram är i det närmaste total.
Där tronar Annie Lööf på förstaplatsen, både sett till det senaste året och de senaste 30 dagarna.
Hennes uppdateringar andas tolerans, öppenhet och värme. Följarna får se bilder från Annies liv som förälder, varvat med politiska budskap.
Facebook-dominanterna Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt finns inte ens med ett konto på Instagram. Inte heller Jan Björklund.
Slänger man in kulturminister Alice Bah Kuhnke, en politiker som satsat hårt på Instagram, i leken ser topplistan för det senaste året ut såhär.
Tre kvinnliga politiker i topp alltså. Deras budskap är mer personliga. Flera av dem använder också stora profiler som kan ge gem gillande och respekt bland yngre väljare.
Annie Lööf backas till exempel hårt av Isabella Löwengrip. När Alice Bah Kuhnke protesterar mot nazisterna i NMR gör hon det i sällskap av förintelseöverlevaren Hédi Fried och Linnéa Claeson, också känd som @assholesonline.
Den allra senaste veckan har också Ulf Kristersson gått som tåget på Instagram. Sett till enbart vecka 34 är han faktiskt etta bland partiledarna. Det är en något snällare Ulf som möter följarna.
"Så är det bara två veckor kvar till valdagen, och ett möjligt regeringsskifte. Hoppfullt! Nu kavlar vi upp ärmarna och kör ända in i kaklet. Är ni med mig?", skriver han och ler.
Ulfs mest lyckade Instagram-post från veckan som gick hjälpte hans fru – pr-veteranen Birgitta Ed – till med. Med humor lyckas Kristersson berätta om M:s politik på en rad områden.
Vad betyder siffrorna?
Man ska inte överdriva vilka slutsatser som går att dra. Men en intressant datapunkt är att det bara är Moderaterna och Sverigedemokraterna som nu har fler manliga än kvinnliga sympatisörer. Det är samma partier som går bra på Facebook, där en hårdare ton fungerar.
# Facebook gynnar polariserande ämnen, med hög konfliktnivå. De partiledare som kan utnyttja det når ut allra bäst. Just nu spelar det partier med en alarmistisk världsbild bäst. Män tycks vara extra lätta att nå med denna typ av budskap.
"Män uppfattar i större utsträckning att Sverige utvecklas i fel riktning, kvinnor ser ljusare på samhällsutvecklingen. Män prioriterar invandringsfrågor och lag och ordning högre", säger Demoskops analyschef Peter Santesson till Expressen.
# Instagram gynnar en helt annan typ av budskap. Där kan partiledarna visa en mjukare bild av sig själva, och nå framgång med budskap som inte bygger på en världsbild där det svenska samhället är på väg mot en kollaps. Instagram är en plattform som är extra stark bland kvinnor, speciellt yngre kvinnor.
# Sverigedemokraterna, är väldigt svaga bland kvinnor. Enligt Demoskops analys har SD ett stöd på 26,8 procent bland män, och blott 13,9 bland kvinnor. Partiledaren Jimmie Åkesson missar en viktig chans att nå ut till fler kvinnor genom att rata Instagram.
# Moderaternas omsvängning mot en mer SD-nära retorik funkar för sociala medier. Dock verkar väljarna inte lockas – än så länge. Allt handlar inte om likes, kommentarer och delningar. Eller? Det återstår att se om Kristerssons spurt på Facebook och Instagram, som sannolikt är dopad med en rejäl slant ur kampanjkassan, ger resultat på valdagen.