Sök ikon

Sommarens extremvärme ledde till enormt intresse för appen Blixtvakt

Artikel bild
Foto: Pressbild/TT

Intresset för it-bolaget Zenons app ”Blixtvakt” exploderade under sommaren. Men än så länge tjänar bolaget inga pengar på den.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Sommarens extrema värme som orsakat enorma skogsbränder runt om i landet har lett till ökat intresse för väder och blixtnedslag. Den slutsatsen drar i alla fall Johan Hedblad på It-bolaget Zenon. 

För tre år sedan utvecklade bolaget en väderappen Blixtvakt som är programmerad för att varna användare för blixtnedslag utifrån deras position.

Appen har under åren fått fler och fler användare men i somras ökade intresset för den markant.

”Intresset exploderade. Vi blev helt tagna på sängen”, säger Johan Hedblad till Breakit.

Appen fördubblade antalet användare under sommaren och har nu cirka 50.000 användare. I somras låg den också på topplistan bland de 20 mest nedladdade svenska apparna i Appstore och var ett tag den mest nedladdade väderappen för Andriod. 

”Vi märkte också ett stort engagamang kring appen och fick mycket feedback. Det var till och med skogsägare som ringde och sa att appen räddat deras skog från brand.”

Men trots succén tjänar bolaget än så länge inga pengar på appen.

”Vi är ett it-konsultbolag och det här har varit ett kul sidoprojekt. Vi ser det inte enbart som en kostnad utan också som ett sätt att vidareutbilda personalen och som en del i vår marknadsföring.”

Vad har ni för framtidsplaner för appen?

”Vi ska utvärdera sommaren och tänka över det nästa vecka. Vi har fått massor av feedback och förslag på nya roliga funktioner i den som vi skulle kunna utveckla. Det kan ju också vara så att den är intressant för myndigheter så ett sådant samarbete ska vi undersöka.”

It-bolaget Zenon har cirka 20 anställda i Linköping och Stockholm och bolaget omsätter ungefär 20 miljoner kronor.

Läs mer