I maj kunde Breakit rapportera att 2017 blev ett bra år för hörlurs- och högtalarbolaget Zound industries. Omsättningen ökade med 35 procent till 1,4 miljarder kronor med en vinst som landade på 61 miljoner kronor.
Nu rapporterar bolaget att försäljningen ökat med 27 procent under årets första halvår jämfört med samma period förra året. Totalt har bolaget sålt för 740 miljoner kronor första halvan av 2018.
“Att vi kan fortsätta succén från 2017 känns fenomenalt. Det visar att vårt fokus på att bygga en stabil grund att kunna växa på har fungerat. Nu ser vi fram emot resterande del av året”, säger bolagets ordförande Tommy Jacobson i en kommentar.
Bolaget förväntar sig att försäljningen ska bli ännu högre under årets andra halva, eftersom en rad viktigt köphelger inträffar då, som skolstart, Black friday, Singles day och jul.
Singles day är, för den som undrar, världens största shoppinghändelse som äger rum den 11 november varje år. Den drog i gång i Kina på 90-talet och lanserades som en dag då singlar skulle unna sig lite extra. Nu har den blivit en mer generell shoppingdag oavsett relationsstatus.
Men åter till Zound industries. Allt har inte enbart varit frid och fröjd för bolaget under 2018. Under våren har en infekterad ägarstrid blossat upp, som slutade med att grundaren Konrad Bergström sparkades från bolaget.
Samtidigt har omförhandlingarna om det för Zound mycket viktiga kontraktet om en varumärkeslicens med brittiska bolaget Marshall dragit ut på tiden. Nuvarande avtal löper ut 2022.