Klädkedjan Lager 157 satsar på att sälja enkla kläder till ett bra pris – och det är en formel som visat sig ge avkastning. Försäljningen fortsätter att öka och under förra året omsatte bolaget 838 miljoner kronor och landade på närmare 90 miljoner plus efter finansiella poster.
Nyckeln bakom framgångarna?
”Att ha rätt produkt, kortaste vägen till konsumenten och ett bättre erbjudande”, slår grundaren Stefan Palm fast.
Stefan Palm är luttrad i branschen. Han startade sitt första modebolag direkt efter gymnasiet och skolades sedan på klädkedjan JC tillsammans med framgångsrika entreprenörer som Gina Tricot-grundaren Jörgen Appelqvist.
För 20 år sedan öppnade han sin första Lager 157-butik, i Gällstad i Ulricehamns kommun. Konceptet gick ut på att sälja kläder till minst halva priset från över 250 varumärken.
I dag har antalet butiker växt till snart 40 stycken och kompletterats med en e-handelssatsning. Grundaren kontrollerar i sin tur hela bolaget och har inte tagit in en krona i riskkapital.
”Vi har jobbat med kontinuerlig utveckling och små förbättringar snarare än stora revolutioner”.
Några revolutioner har det ändå varit – som när de skruvade om hela affärsmodellen.
”Vi kom till ett vägval om varuflödet. Tillgången på andra varumärken i det prisläget var begränsat. Som det utvecklas med handeln i centrum måste man äga sina varumärken för att inte bli utsatt för en omöjlig konkurrenssituation”, säger Stefan Palm.
Och så blev det. I dag säljer Lager 157 uteslutande sitt egna varumärke på nätet och i fysisk butik med fokus på basplagg och demin.
Under förra året stod e-handeln för nio procent av omsättningen och beräknas öka med någon procent i år. Sajten rullade igång redan 2010 men det är först på senare år som den fått mer kärlek.
Stefan Palm erkänner att han fått ändra sin först tveksamma inställning till e-handeln.
”Jag var nog lite konservativ i början till hur stor omvandlingen skulle komma att bli", säger han.
I en tid när de fysiska butikerna faller som furor väljer Lager 157 att gå mot strömmen. Stefan Palm menar att nyckeln ligger i att ha ett lagom tätt butiksnät och anser att 50 butiker är en rimlig satsning.
Klädkedjan blickar mot expansion i grannländerna, men har inte bråttom, Stefan Palm har varit med länge och sett andra misslyckas.
”Vi kommer använda e-handeln när vi går in i andra länder, det minskar riskerna att fastna i massa butikskontrakt”.
Bolaget byggde nyligen ett nytt logistikcenter i Ulricehamn och har fortfarande, sina rötter trogen, huvudkontoret i Gällstad. I dag består personalstyrkan av 600 personer runt om i landet.
I år satsar Lager 157 på att omsätta strax under miljarden.
Vad är utmaningen och vad oroar dig framöver?
”Jag oroar mig för allt. Vi ska vara relevanta, det är det viktigaste, och vi ska göra mycket jobb innan vi är färdiga. Sedan ska vi jobba med att möta kunder och bli riktigt bra på kundservice i alla kanaler”.
På frågan om spekulanter har försökt lägga vantarna på Lager 157 svarar Stefan Palm att "det är väl några som ställt frågan", men hans fokus har legat på att bygga sitt bolag.
"Jag har alltid varit imponerad av svenska bolag som H&M och Ikea försökt bygga något liknande, och hittills har vi lyckats ok".