För snart ett år sedan gick startskottet för det som vi på Breakit kallar för det digitala bilracet. Det var då Wayke lanserades, som är en plattform för begagnade bilar, ägd av bilhandlarna själva. Tanken vara att göra ett slags “Hemnet för bilar” och slippa undan Blockets järngrepp om marknaden.
Wayke lyckades tidigt locka över flera tungviktare i branschen, som börsnoterade Bilia och Upplands motor.
I en rapport estimerar Danske bank att Blocket hittills förlorat 7 procent av sina bilar till Wayke och att vinsten i år kan minska med hela 84 miljoner kronor. Samtidigt hävdar rapporten att oron för Wayke är överdriven och att utmanaren inte fått något enormt grepp om marknaden än.
Nu kan Breakit berätta att bland annat Bilia och flera andra Volvo-handlare återvänt till Blocket och skippat den exklusiva dealen med Wayke.
“Vi testar just nu att ha våra Volvo och Renault-bilar på Blocket igen. Det är väldigt svårt att jämföra olika perioder för det finns väldigt många parametrar. Vi håller just nu på med en utvärdering av det som ska vara klar 15 september. Det här handlar om att vi vill ha så mycket kunder som möjligt för så lite pengar som möjligt”, säger Anders Rydheimer, marknadschef på Bilia.
Enligt Blocket själva har man det senaste året förlorat 225 individuella bilhandlare varav 95 nu har återvänt till plattformen.
“Vi kan konstatera att många av våra kunder vill vara på många olika plattformar för att hitta sina kunder. Det kan vara exempelvis Facebook, Instagram eller Autouncle. I grund och botten är det sunt med konkurrens, ingen marknad mår bra av monopol”, skriver Martin Fransson, vd på Wayke, i ett mejl till Breakit.
Att bilarna hamnar på Blocket igen betyder dock inte att Wayke har förlorat. Så länge bilarna finns på båda plattformarna är det en hård konkurrens om vem som kan driva flest och bäst kunder till bilhandlarna.
Samtidigt har Blocket svarat på Waykes aggressiva marknadsföring under det senaste året. Bland annat har man tagit hjälp av realtiy-stjärnan Samir Badran för att få fler personer att köpa och sälja bilar via sajten.
Innan sommaren rapporterade Breakit att Wayke-ledningen funderar på möjligheten att hämta in ytterligare 100 miljoner kronor i riskkapital. Sedan tidigare har man fått in hela 125 miljoner kronor av bilhandlarna för att driva satsningen.
“Fighten framöver bör handla om två saker, kvalitativa kundkontakter som leder till bra affärer för handeln, men också om vem som är bäst rustad att överleva i den enorma disruption som bilhandeln genomgår. Exempel på det skulle kunna vara Wayke Buddy, E-com (e-handel reds. anm.), samarbete med generalagenter och partner, last-mile tjänster som Provkör hemma”, skriver Martin Fransson i mejlet.