Nätläkaren Kry har växlat upp snabbt sedan starten 2014. Under förra året ökade omsättningen med 600 procent och landade på närmare 100 miljoner kronor. Rekryteringarna har avlöst varandra och i somras tog Kry in en halv miljard kronor i riskkapital med siktet inställt på att erövra Europa.
Nu är lanseringen i både Storbritannien och Frankrike nära förestående. Här är det avgörande för Kry, som idag satsar på en omfattande marknadsföring, att lyckas nå ut på de nya marknaderna.
Därför skrotas nu varumärket Kry på den europeiska marknaden, men förblir oförändrat i de nordiska länderna. Nätläkaren kommer nu att gå under varumärket "Livi".
Kommunikationschefen Samuel Danofsky förklarar vikten av att patienterna ska kunna bygga en relation till varumärket.
”Kry fungerar inte på så väldigt många språk, som engelska och franska, så därför arbetade vi fram ett nytt varumärkesnamn som gäller överallt förutom i Norden", säger Samuel Danofsky.
Det säger sig självt att vårdgivaren inte vill heta Kry på den brittiska eller amerikanska marknaden. Namnet påminner nämligen om engelskans ”Cry” som betyder gråta – det ger minst sagt dåliga vibbar för dem som söker vård. Kry är även ett ord som riskerar att få fransmännen att vricka tungan.
”Vi har valt Livi för att vi har ett svenskt ursprung och ordet liv är liv på svenska. Det är så vi känner, att vi vill hjälpa folk att leva sina liv och vara deras partner i hälso -och sjukvårdsfrågor”, säger Samuel Danofsky.
Livi står i startgroparna för en lansering på både den brittiska och franska marknaden. Den 15 september förändrar Frankrike det nationella ersättningssystemet för vården och då räknar Livi med att vara igång.
”Då vill vi vara redo för patienterna. I Storbritannien ser det lite annorlunda ut så där kan det hända att vi lanserar i lite olika former och faser”, säger Samuel Danofsky.
Spanien är det enda utomnordiska landet där bolaget hunnit etablera sig, och nu byter till Livi. Det bör inte innebära några större problem då man fortfarande befinner sig i pilotstadiet, enligt Samuel Danofsky.
Det ligger nära till hands att tro att allt fler nätläkare kommer poppa upp i takt med att den europeiska marknaden öppnas upp allt mer.
”Vi tycker att läget ser bra ut och marknaden är öppen. Den som levererar den bästa produkten snabbt kommer gå segrande ur striden. Det är full fart framåt”, säger Samuel Danofsky.
Så ser den nya loggan ut: