Sök ikon

Träningsappen Bruces försäljning rusar – "Bara skrapat på ytan"

Artikel bild
Bruce-teamet. Anton Holmquist längst till höger. Foto: Press.

Det digitala gymkortet bromsade expansionsplanerna – och fyrfaldigade omsättningen.
“Vi har massa intressanta möjligheter framåt", säger Bruces grundare Anton Holmquist.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Med det digitala gymkortet Bruce kan du välja mellan hundratals anslutna studios för att träna allt från yoga till kampsport och klättring. 

Bakom satsningen, som lanserades i början av 2017, står Magnus Elm och Anton Holmquist. 

För några månader sedan berättade vi att Bruce fått fart på verksamheten och nu kommer siffror som visar hur det har gått.  

Bruce, vars brutna räkenskapsår avslutas i augusti, ökar omsättning från 2,4 miljoner till strax över 10 miljoner kronor.

“Det är kul att se att vårt långsiktiga arbete har gett resultat",  säger medgrundaren Anton Holmquist. 

Han förklarat att antalet medlemmar nu ökat till närmare 2.000 personer, som betalar 590-790 kronor i månaden för sin träning. 

I dag baserar sig modellen på att 70 procent av medlemsintäkterna går till gymmen och resterande del till träningsappen.

”Vi har experimenterat med betald marknadsföring men ser det som ineffektivt. Vi har istället satsat på att göra tjänsten så bra som möjligt och då kommer medlemmarna. Mycket handlar om rekommendationer."

I det förra bokslutet backade Bruce runt 200.000 kronor. Resultat i år beräknas vara bättre och för stunden ser bolaget ut att nå break even.

”Eftersom vi inte har externa pengar är vi tvingade att se till att det blir så. Vi har tvingats kapa där vi har onödiga kostnader”. 

I dagsläget är Bruce verksamma i Stockholm och Göteborg efter att ha dragit i handbromsen för påbörjade satsningar i Malmö och Uppsala. Anton Holmquist konstaterar att försöken kostade energi och pengar, men att grundarna också lärde sig av erfarenheten. 

”Vi var kanske lite överoptimistiska och insåg sedan att det kan vara trögt att starta i en ny stad. Det tar lång tid att sälja in till olika studios för att komma igång". 

Eftersom att hela omsättningen redan kom från Stockholm och Göteborg bestämde grundarna sig därför för att lägga allt fokus där. Här anser man sig har ett starkt grepp om marknaden trots konkurrensen.

Anton Holmquist, som hittills inte tagit in något externt kapital till sitt bolag, utesluter inte att Bruce tar in riskkapital framöver och för stunden pågår dialoger med investerare. Huruvida det blir en match eller inte återstår att se. Grundarna tänker inte sätta sig i en sist där bolagers drift är beroende av andra parter, förklarar han.

”Om vi ska ta in pengar skulle det vara för expansion och vi kollar på massa möjligheter. Vissa investerare vill ta oss till USA”, berättar Anton Holmquist.

Sommarens extrema värmeböljan är ingenting som ger klirr i kassan för gymmen, och Bruce tillväxt stannade mer eller mindre av helt från maj månad. Därför är förhoppningarna stora nu när allt fler människor börjar att träna regelbundet igen.

Nytt är även att Bruce testat ett nytt koncept genom att öppna sin första egna träningslokal i Stockholm. 

”Vi hoppas öka kraftigt och komma upp i 3.000 betalande medlemmar i år”, säger Anton Holmquist, som ser goda möjligheter att närma sig 10.000 medlemmar på ett eller två års sikt på nuvarande marknader. 

“Vi har massa intressanta möjligheter framåt. Träningsmarknaden är enorm bara i Stockholm och Göteborg och vi har bara börjat skrapa på ytan på vad som är möjligt".

Transparens: Bruces medgrundare Anton Holmquist äger en mindre aktiepost i Breakit. 

Läs mer