Lagom till slutspurten i det svenska riksdagsvalet gör Breakit tillsammans med det snabbväxande mediehuset Kvartal en storsatsning på valet.
Varje dag fram till valdagen kommer Kvartal och Breakit leverera en färsk analys av det senaste som hänt på den politiska scenen. Till vår hjälp tar vi en rad meriterande skribenter som Olle Wästberg, Marika Lindgren Åsbrink, Anders Jonsson och Ola Wong. Breakit kommer också att göra analyser av dagspolitiken utifrån ett ekonomiskt perspektiv.
“Valrörelsen präglas av mer osäkerhet och starkare polarisering än Sverige upplevt på decennier. I ett sådant läge finns ett särskilt behov av oberoende journalistik som levererar fakta och analys och överlåter åt publiken att tänka själv och dra sina egna slutsatser. Vi ser oerhört mycket fram emot att bjuda på insikter, erfarenheter och spaningar tillsammans med Breakit”, säger Kvartals chefredaktör Paulina Neuding.
Kvartal kommer dessutom att producera en valpodd som leds av journalisten Jörgen Huitfeldt och med Daniel Suhonen (chef för den fackliga tankesmedjan Katalys), Karin Olsson (kulturchef på Expressen), Widar Andersson (chefredaktör för Folkbladet) och Alice Teodorescu (chef Göteborgs-Postens ledarredaktion) som återkommande gäster.
“Det här samarbetet känns klockrent. Kvartal har verkligen fyllt ett hål i den politiska bevakningen och jag missar i princip aldrig ett avsnitt av Jörgen Huitfeldts podd Fredagsintervjun. Dessutom känns det spännande att ta tempen på det politiska intresset bland våra smarta läsare”, säger Breakits redaktionschef Stefan Lundell och tillägger:
“Förhoppningen är att detta bara är början på ett längre redaktionellt samarbete. Det här kommer att bli ett historiskt viktigt val och då är det självklart att vi lägger mycket kraft på att bevaka det."
Kvartal drivs som en stiftelse och en av finansiärerna är finansmannen Staffan Persson. Han är också en av Breakits största ägare.
“Det är en likhet mellan oss en annan är att vi båda är tydliga utmanare till de gamla, etablerade mediekoncernerna. Tillsammans blir vi starkare och kan nå ut till fler”, säger Jörgen Huitfeldt.