Efter några stormiga månader som kantats av anmälningar om oönskade graviditeter kom i helgen ett efterlängtat besked från väst: Natural Cycles p-app har fått godkännande för att marknadsföras mot amerikanska konsumenter.
”Vi är glada över att FDA har godkänt Natural Cycles som den första digitala metoden för preventivmedel i USA", twittrade bolaget sent på fredagskvällen.
Natural Cycles fungerar som så att appen hjälper kvinnor att utnyttja de säkra perioderna i menstruationscykeln för att undvika graviditeter. Det innefattar bland annat att mäta sin temperatur för att hålla koll på ägglossningen.
Det återstår att se hur bemötandet blir i USA för den här typen av digitalt preventivmedel. Fyra datapunkter talar för att det här är ett riktigt guldläge:
1. Enligt analysfirman Guttmacher Institute finns idag 61 miljoner kvinnor i reproduktiv ålder i USA, och av dem uppges hela 60 procent använda någon form av preventivmedel. Det finns alltså över 30 miljoner potentiella användare i landet. Det kan jämföras med en halv miljon användare, som Natural Cycles kommunicerade att man hade för snart ett år sedan.
2. Enligt statistik från ”US Centers for Disease Control and Prevention” använder sig nämligen endast 1-3 procent kvinnorna i USA liknande lösningar idag, enligt CNN.
3. Samtidigt visar en studie från University of Iowa att en av fem kvinnor skulle överväga att testa metoden om de visste mer om den.
4. I dagsläget finns inga godkända utmanare som kan konkurrera på marknaden.
Nu kommer Natural Cycles alltså kunna marknadsföra sig mot dessa kvinnor – och börja tugga i sig marknadsandelar. Som sagt, guldläge.
Terri Cornelison, vid den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndighen FDA, konstaterade i samband med nyheten att allt fler använder sig av digitala hälsolösningar och att Natural Cycles kan vara en effektiv metod om den används på rätt sätt.
Men hon påpekade även att kvinnor ska vara medvetna om att inget preventivmedel fungerar perfekt.
”Så en oplanerad graviditet kan fortfarande bli resultat av korrekt användning", säger hon.
Just detta kommer sannolikt att bli en nyckelfråga för Natural Cycles framfart i USA. Bolaget utreds för stunden av svenska Läkemedelsverket efter rapporter om att kvinnor blivit oönskat gravida. Samtidigt genomför brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen en granskning av marknadsföring på Facebook.
Om Natural Cycles ska bli "nästa Spotify" – något som jag tidigare har spekulerat kring här – gäller det att bolaget lyckas med sin kommunikation och marknadsföring på den amerikanska marknaden. För precis som i Sverige kommer användare i USA att missuppfatta instruktionerna, slarva och göra fel. Vilket kommer att leda till oönskade graviditeter – och potentiellt tråkiga nyhetsrubriker.
Ska man tro Natural Cycles verkar de dock ha gjort en liknande analys.
"Vår plan är att samarbeta med hälsoaktörer för att förstå vilken utbildning och information som bäst kommer låta dem, och de kvinnor de hjälper, att göra det mest informerade valet rörande behovet av preventivmedel", skriver bolaget i ett mejl till mig.
Några djupare detaljer om strategin presenteras inte men p-appen uppger att de ska undersöka "relevanta informationskanaler".
Vad som händer nu ska bli spännande att se. Men att få klartecken på den viktiga amerikanska marknaden kommer definitivt att öppna många dörrar – och potentiellt ge ett rejält klirr i kassan.
Om bolaget spelar sina kort rätt.