Sök ikon

Wes rekryterar kvinnor till ledande positioner – "Planen är att landa på 30 miljoner"

Artikel bild
Nusin Cilgin, Liv Gorosch och Anna Stenberg, grundare av Women executive search. Foto: Press

Wes har fått upp farten och ökat både omsättningen och andelen kvinnor i bolagstopparna.
”Det är en skillnad mot när vi började", säger grundaren Anna Stenberg.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Women Executive Search (WES) hjälper företag att rekrytera kvinnor till ledande positioner runt om på arbetsmarknaden.

I dag, sju år efter starten, har Wes rekryterat över 700 ledare och på kundlistan finns jättar som Ikea och Coca-Cola tillsammans med digitala aktörer som United Screens, Toca Boca, Leo Vegas och Paradox Interactive. 

Bakom Wes står grundaren Anna Stenberg tillsammans med Nusin Cilgin och Liv Gorosch.

"Allt fler bolag, inte minst de snabbväxande techbolagen, kommer till insikt om hur avgörande det är att bygga jämställda och diversifierande ledningar och styrelser", säger Anna Stenberg.

Hon har själv en bakgrund inom Kinnevik-gruppen där hon bland annat arbetade som operativ chef för MTG Radio. Där insåg hon att rekryteringsbolagen var i stort behov av förnyelse då de saknade förståelse för nya kompetensbehov och tenderade att röra sig i samma kandidatnätverk. 

”De blev förvånade när jag sa att de inte bara kan presentera manliga kandidater från Lidingö, och det är bakgrunden till Wes. Jag såg en traditionell och förlegad mansdominerad bransch som definitivt inte hade de kvinnliga kandidaterna på radarn”, berättar Anna Stenberg

I dag arbetar ett 20-tal personer på Wes som ökade sin omsättning till 21 miljoner kronor under förra året, från tidigare 15 miljoner kronor. 

Anna Stenberg, som även är en aktiv startupinvesterare, menar att den ökade omsättningen är ett kvitto på att fler bolag insett värdet av ökad mångfald på ledningsnivå. Efter finansiella poster landar resultatet på 4,5 miljoner kronor, i linje med tidigare år.

"Vi har investerat i vår tekniska plattform under året och expanderat till nya marknader, vilket syns i resultatet”", säger hon. 

Bolaget rekryterar kandidater i olika länder men är fysiskt etablerade i Sverige, Norge och Danmark. Nu blickar de mot en internationell lansering där Tyskland utgör en intressant marknad.

Anna Stenberg beskriver 2018 som ett hittills starkt år där målet är att omsätta 30 miljoner kronor, 

75 procent av de ledare som Wes rekryterat utgörs av kvinnor. Flera av kunderna har redan män och kvinnor i ledande positioner, medan andra bolag med mansdominerade ledningar har behov av att öka mångfalden. 

Anna Stenberg pekar på statistik från Allbright som visar att bara 0,7 procent av riskkapitalet går till bolag med kvinnliga grundare.

"Inom till exempel riskkapitalbranschen börjar man allt mer komma till insikt om att det behövs fler kvinnliga Investment managers och partners för att kunna identifiera fler kvinnliga entreprenörer". 

Under våren rasade Metoo-debatten, något Anna Stenbarg menar har satt spår i hur företag, speciellt tyngre och traditionella aktörer, tänker kring sina organisationer.

”Många är måna om att rekrytera ledare som står för ett inkluderande ledarskap, det är en skillnad mot när vi började". 

Läs mer