Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ecoliving förvärvar À la eco

Artikel bild
Ronald och Alicja Domelid. Foto: Press

Det ekologiska foodtechbolaget Ecoliving har köpt upp konkurrenten À la eco, företaget som är kända för sin ekologiska bönpasta.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

För Ecoliving innebär uppköpet att den Per Schlingman-backade e-handlaren får tillgång till À la ecos varumärke, produkter men kanske framförallt deras viktiga distributionsnätverk till butikskedjor som Citygross, Coop och Ica.

"För oss är det här strategiskt viktigt. Vi har de sista två åren jobbat enbart med produktutveckling och det tar lång tid. Sen kommer man till fasen att vi måste också bygga distributionen och det i sin tur tar två-tre år", säger Ronald Domelid, vice vd och e-handelschef på Ecoliving.

Affären är en så kallad inkråmsaffär, vilket innebär att Ecoliving tar över själva innehållet i företaget. À la eco kommer också att leva kvar som ett varumärke inom Ecoliving.

"Det glädjer mig att ett bolag med deras gedigna kunskap om sambandet mellan kost och hälsa samt vikten av att arbete hållbart kommer driva varumärket vidare", säger Lisbeth Arvidsson, vd och grundare av À la eco.

Breakit har tidigare rapporterat om Ecoliving som den senaste tiden har fokuserat på att ta fram olika typer av produkter med en quinoa-bas. En av produkterna är en ny typ av vegoburgare. Då skrev vi att företaget, som grundats av Alicja och Ronald Domelid, omsatte 1,7 miljoner kronor med en förlust på cirka 600.000 kronor enligt företaget egen information. Nu berättar Ronald Domelid att förlusten i själva verket blev något lägre och landade 344.000 kronor.

À la eco omsatte i jämförelse 10,2 miljoner kronor under 2016 med en förlust på 1,3 miljoner.

Just nu pågår en crowdfundingkampanj där företaget hoppas ta in minst 1 miljon kronor, med ett tak på knappa 3 miljoner. Nu väntar ett arbete med att integrera förvärvet i Ecoliving och sedan ska man arbeta med lanseringen av sina produkter.

"Det här året kommer fokuset att vara att bygga varumärket kring de produkter vi har lanserat. 2019 kommer vi att titta på vad vi ska göra med själva produktionen av burgaren, vi diskuterar med lite olika aktörer", säger Ronald Domelid.

Någon summa för förvärvet avslöjas inte.

Läs mer