I mitten av juli rapporterade Breakit att skönhetsmärket Löwengrip Beauty (tidigare Löwengrip Care & Color) inte nådde upp till de egna målen under 2017. Bolaget hade väntat sig en omsättning på 55 miljoner men landade på drygt 47 miljoner kronor. Samtidigt minskade vinsten från 2,1 miljoner kronor 2016 till 313.000 kronor.
En kostsam felrekrytering, investeringar i export, resor och mässor samt nyanställningar och byte av kontor var några orsaker till att tillväxttakten inte gick lika fort som beräknat i fjol.
Men nu har trenden vänt. Under det första halvåret i år har Löwengrip Beauty omsatt 55 miljoner kronor, alltså mer än under hela 2017, uppger Pingis Hadenius. Hon säger också att vinsten hittills i år ligger på cirka 5,5 miljoner kronor.
”Förra året var ett hack i kurvan även om vi växte med över 30 procent. Men vi gjorde förändringar under 2017 som har möjliggjort en stark tillväxt i år,” säger hon till Breakit.
Under den senaste tiden har Löwengrip Beauty lanserat i flera länder och säljer bland annat sina produkter via Amazon i Tyskland och Storbritannien.
”Det är tufft att sätta sig in i vad som gäller när man säljer via Amazon men samarbetet har rullat på bra. Vi har också hittat en bra samarbetspartner i Storbritannien i influencern Sophie Stanbury.”
55 miljoner första halvåret i år är över förväntan och Pingis Hadenius tror att bolaget kommer att nå målet på en omsättning på 70 miljoner kronor 2018.
”Vi har lyckats ta marknadsandelar inom klassisk retail men växer också starkt online. Det gör vi bland annat eftersom vi använder oss av sociala medier och driver kommunikationen med våra konsumenter på egen hand.” Säger hon.
Precis som för många andra e-handlare har sommarens rekordvärme påverkat försäljningen negativt och därför kommer nästa kvartal att bli extra viktigt.
"Försäljningen har varit svagare än väntat på grund av hettan men vi har ändå levererat bra om man ser till hela första halvåret", säger hon.
I höst satsar bolaget på en lansering i USA och även där är planen att sälja via Amazon.
Den stora e-handelsjättens intåg i Sverige är flitigt omskriven och Pingis Hadenius räknar med ett samarbete med Amazon även här.
”Jag skulle satsa på att de lanserar i Sverige i samband med Black Friday och när de kommer hit kommer vi att samarbeta även på den svenska marknaden” säger hon.