Sök ikon

Karma tar in 110 miljoner – Stenbeck bland investerarna

Artikel bild
Teamet bakom Karma får in Cristina Stenbeck som investerare. Foto: Press samt TT.

"Vi ska fortsätta expandera internationellt", säger Karmas grundare Elsa Bernadotte.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Karma har tidigare fått investeringar på 9 miljoner från Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation och förra året tog bolaget in 32 miljoner från Eventures och Eequity.

Nu har bolaget tagit in ytterligare 110 miljoner kronor. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbecks Kinnevik, Electrolux och amerikanska riskkapitalbolaget Bessemer Venture Partners . 

Affärsidén är att via appen sälja mat som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt.

"Pengarna ska vi använda till fortsatt internationell expansion, bygga teamet och fortsatta satsningar inom dagligvaruhandel och produktutveckling", säger Elsa Bernadotte, som grundat bolaget tillsammans med Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling och Mattis Larsson.

Planen är att tjänsten ska finnas på fem europeiska marknader vid slutet av 2019. 

För 2017 hade bolaget hade en nettoomsättning på 353.000 kronor samtidigt som man gjorde ett resultat på minus 12 miljoner kronor.

“2017 var första året som vi gick live, vi har lagt pengar på allt från produktutveckling till att bygga teamet”, säger Elsa Bernadotte till Breakit.

Idag har bolaget 35 anställda och har sedan årsskiftet lanserat i Storbritannien. Årets första kvartal knöt bolaget dessutom till sig 400 nya restauranger. Man räknar därför med att omsättningen kommer var en bra bit högre för 2018.

“2018 har varit ett otroligt kul år för oss. Vi har expanderat till Storbritannien och fått fler restauranger samt knutit stora partnerskap med kedjor som Hemköp". 

“Samtidigt går det väldigt bra i London, det är roligt att vara live där och att se att det är ett grepp som kan fungera även internationellt. Det är en spännande marknad att gå in på”.

På den svenska marknaden finns konkurrenten Resq Club, ett finskt bolag med bland annat Northvolts grundare Peter Carlsson och riskkapitalbolaget Loudspring (tidigare Cleantech invest) bland investerarna. De har samma affärsidé och startade i ungefär samma veva. 

“För oss har det varit bra att Resq Club fanns från dag ett. Det var ett sätt att känna en trygghet i att det är ett koncept som säkert kommer funka. Problemet är stort och efterfrågan finns. Men det är ett nytt sätt att tänka på och då behöver vi vara fler som lyfter frågan. De hjälpte oss att bli bättre och jobba snabbt, man bygger marknaden åt varandra”, säger Elsa Bernadotte.

Och kanske kan det vara lätt att vara så pass ödmjuk, för i nuläget ser det ut som om Karma har tagit en större del av marknaden.

I skrivande stund finns över 600 erbjudanden runt om i Sverige i appen, medan Resq Club har runt 100. Särskilt i Stockholm ser Karma ut att ha tagit hem marknaden där de har över 300 erbjudanden jämfört med Resq Clubs endast elva. I Malmö har Resq Club för tillfället ingen verksamhet alls.

Med ett tillskott på över 100 miljoner för Karma ser konkurrensen ut att bli ännu tuffare för Resq Club.

Enligt uppgifter till Breakit var Resq Clubs mål att satsa stort i Sverige, men när konkurrensen hårdnade valde huvudkontoret i Finland att skala ner i Sverige och istället satsa mer på verksamheten på hemmaplan. Idag finns man förutom i Sverige och Finland även i Tyskland.

Enligt bolagets vd Sauli Böhm är dock utvecklingen i Sverige “stabil”, han skriver i ett mejl till Breakit att man kommer lansera i flera nya svenska städer under hösten samt att bolaget satsat mycket på produktutveckling det senaste året.

“Vi har inte tagit några större initiativ till att växa på den svenska marknaden, utan har fokuserat på att förbättra tjänsten för användarna och för våra partners”, skriver han.

Läs mer