Facebooks senaste rapport var något av en besvikelse för analytikerna, eftersom antalet användare inte nådde upp till förväntningarna. Något som fick aktien att dyka.
Men bolaget, som förutom Facebook också äger Instagram och Whatsapp, drar trots det in enorma summor i annonspengar. Intäkterna för årets första kvartal låg på över 13 miljarder dollar (ungefär 116 miljarder kronor).
Breakit har tidigare, i den här artikeln, kunnat visa att annonsintäkterna för bolaget ligger på miljardnivå i Sverige. Trots det betalar bolaget försvinnande lite skatt.
I den färska årsredovisningen för 2017 står det nu klart hur mycket skatt Facebook “valt” att betala i Sverige under året. Summan landar på 6,9 miljoner kronor, förvisso en ökning från de 2,5 miljoner som bolaget redovisade året innan men extremt lite med tanke på att bolagsskatten i Sverige ligger på 22 procent.
Att bolaget kan betala så lite skatt i Sverige beror bland annat på ett upplägg där annonsintäkterna inte redovisas lokalt, utan slussas direkt till bolagets europeiska huvudkontor på Irland, där bolaget kommer runt skatten. Upplägget är inte olagligt.
I december förra året gick bolaget med Mark Zuckerberg i spetsen ut och meddelade att man skulle börja redovisa intäkterna i respektive land där man har säljkontor. Frågan är hur stor effekt det egentligen kommer få.