Sök ikon

Bakslag för Happy Plugs – tappar vd och missar målen

Artikel bild
Christina Tillman, före detta vd på Happy Plugs och Andreas Vural, grundare. Foto: Press

Succébolaget Happy Plugs tillväxt backar, samtidigt har den nya vd:n Christina Tillman lämnat bolaget.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Det svenska elektronikbolaget Happy Plugs, som främst förknippas med sina färgglada och trendsnygga hörlurar, har fått ett stort internationellt genomslag.

Produkterna säljs idag i över 70 olika länder och omsättningen har ökat kraftigt de senaste åren. Den största marknaden utgörs i dag av USA följt av Sverige, Kanada och Japan.

Under 2016 omsatte Happy Plugs 114 miljoner kronor med en förlust på runt 5 miljoner kronor. Under förra sommaren investerade riskkapitalbolag Scope 60 miljoner kronor. I samband med det uppgav bolaget att prognosen för 2017 var att dubbla omsättningen.

Så blev det inte, visar den färska årsredovisningen från Bolagsverket.

Omsättningen i moderbolaget Happy Plugs landande på 86 miljoner kronor för 2017. Förlusten uppgår i sin tur till över 21 miljoner kronor.

I höstas fick bolaget uppmärksamhet när Christina Tillman, tidigare vd för Odd Molly, gick in som vd.

Längre ned i handlingarna, i en not, framgår det att Christina Tillman ersatts som vd. Tillman har haft en rad tunga uppdrag, och sitter bland annat i Coops och Volatis styrelser.  

Målet var att hon skulle leda den internationella expansionen och bidra med erfarenhet.

"I juni 2018 ersattes Christina Tillman som vd av Tobias Ekman, tidigare försäljningschef för bolaget", skriver Happy Plugs.

Här berättar Christina Tillman med egna ord om varför hon slutade. 

Andreas Vural, grundare av Happy Plugs, vill varken kommentera resultatet eller vd-bytet.

"Vi har inga kommentarer just nu", säger Andreas Vural.

Den nytillsatte vd:n Tobias Ekman, som är medgrundare i bolaget, avböjer även han att kommentera.

I redovisningen beskriver Happy Plugs 2017 som ett ”mellanår” efter att årligen visat stark tillväxt sedan starten 2011.

Som förklaring till resultat pekar bolaget bland annat på att engångsposter drev omsättning 2016, exempelvis ett designsamarbete med H&M. Distributörer uppges även ha byggt upp stora lager under 2016 vilket minskade behovet under förra året.

Minusresultatet ska härröra från den minskade omsättningen, engångskostnader för rådgivning vid strukturförändringar, satsningar på produkter och lansering av det nya varumärket Yevo.

Under året har även bolagets aktieägare skjutit till 20 miljoner kronor genom ett så kallat villkorat aktieägartillskott.

Happy Plugs skriver vidare att de ser positivt på framtiden och uppger att bolaget är väl rustat för att ta nästa steg i utvecklingen.

”Med en bra ägare, ny organisation, kommersiell produktportfölj, nydanade svensk design och starka varumärke ser vi mycket goda framtida tillväxtmöjligheter för Happy Plugs”.

Läs mer