Vad som började med en idé på semestern i Tel Aviv är snart på väg att förverkligas i ett verkligt app-släpp. Mitt under fredagens Pride-firanden kommer Stelios Vasilantonakis och Elin Wibell att lansera appen Gayze i en betaversion.
Genom att kombinera restips och dejtingtjänster med råd om vad man ska tänka på som HBTQ+-resenär i olika länder vill grundarna bakom Gayze öppna upp en välkomnande och vänligt värld för HBTQ+-resenärer.
HBTQ+ står för Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och plustecknet står för övriga sexualiteter och könsidentiteter. Appen är en slags mångfacetterad resekompanjon med kurerat innehåll som riktar sig mot personer som ryms inom akronymen.
Duon har arbetat med att utveckla appen under två års tid.
“Gayzes vision är att skapa en välkomnande värld. Genom att informera och erbjuda ställen som vi vet är välkomnande för LGBTQ+(engelsk version av HBTQ+ red.anm.)-resenärer så ska alla känna sig trygga när de besöker platser och det gäller framförallt i regioner med anti-homosexlagar”, säger Elin Wibell, medgrundare av Gayze.
Just säkerheten är en viktig aspekt. I många länder är allt annat än heterosexuella relationer olagliga och det är något som Stelios Vasilantonakis och Elin Wibell har fått anpassa appen efter.
“I vissa länder väljer vi exempelvis att inte outa ställen som enbart gay utan vi har med välkomnande ställen vilken också kan inbegripa kulturella institutioner och annat. Vi vill inte begränsa resandet, utan tvärtom få alla att känna sig trygga genom att informera om vad som gäller”, säger Stelios.
Men han tillägger också att ett viktigt mål med appen och företaget är att göra någonting bra för världen genom skapa en mer välkomnande värld.
“Jag tror att det är allas ansvar i dag att försöka bidra till en bättre värld på det sätt man kan.”
Från starten kommer appen att rikta in sig mot homosexuella män, med en tanke om att utvidga appens målgrupp längre fram. Gayze ska först lanseras i Stockholm och därefter väntar lanseringar i fler länder med mål att bygga upp en användarbas.
“Vi har valt att etablera appen först, dels med användare men också med hela vårt innehåll. Efter det kommer vi att etablera en affärsmodell med premiumtjänster och olika samarbeten”, säger Elin Wibell och fortsätter;
“Vi är egenfinansierade och vi kommer att se över externa investerare på sikt. Vi har också investerat mycket av vår tid och för oss är det viktigt att vi känner att vi har byggt en produkt som vi är nöjda med innan vi tar in investerare.”