Victor Halvarsson letade efter en vigselring till sin blivande fru. Men gillade inte utbudet han hittade på den svenska marknaden.
För fem år sedan sade han upp sig från den fasta tjänsten som placeringsrådgivare på Swedbank i Borås för att satsa fullt ut på sin diamanthandel Vanbruun. Där kan kunderna bland annat kan köpa skräddarsydda vigselringar.
“Jag upptäckte att det fanns en outnyttjad nisch på det här området. Det fanns många amerikanska motsvarigheter till det vi gör men ingen sajt i Sverige” säger han.
Nu väntar sig bolaget en omsättning på minst 35 miljoner för 2018 och vinsten låg förra året på nära en miljon kronor. Första helårsrapporten, som kom 2015, omsatte bolaget över 6 miljoner kronor och gjorde en liten vinst även då.
Snittkunden köper för 30.000 kronor.
Namnet då? Att det skapar associationer till diamantstaden nummer ett, Antwerpen i Belgien, är helt medvetet.
“Det är påhittat för att vara unikt och internationellt gångbart, om du googlar på oss ska det inte finnas nån annan som heter så”.
Teamet bakom Vanbruun, med grundaren Victor Halvarsson trea från vänster. Foto: Press
Att slå sig in i diamanthandeln utan några kontakter eller tidigare erfarenheter är enligt Victor Halvarsson inte helt enkelt.
“Det är en otroligt stängd marknad, det är inte direkt som att sälja t-shirtar över nätet. För att komma in ska man ha minst tre ingångar, jag hade inga. Jag åkte till en mässa i London på vinst och förlust och verkar ha gjort ett gott intryck. På den vägen är det”, säger han.
Där fick han kontakt med leverantörer och idag sker bolagets produktion i England.
“I Sverige finns inga utpräglade så kallade legotillverkare, utan de största här har även egna varumärken. Schalins som ägs av Kaplans auktioner är störst i Sverige, men skulle vi använda dem skulle vår största konkurrent tillverka åt oss”, säger han.
Diamanthandeln har också ett rykte om att vara smutsig. Något som de stora massorna blev varse genom filmen Blood diamond från 2006 med Leonardo DiCaprio i huvudrollen.
“Det där följer alltid med, men för 15 år sedan upprättades det som kallas för Kimberleyprocessen. Den säkrar att alla diamanter, från gruva till slutkonsument, har kommit till på ett etiskt sätt. Och man får räkna med att det fungerar”.
“Vi köper bara från de allra största leverantörerna, skulle vi handla med mindre hade det varit svårare att veta”, säger han.
I höst lanserar bolaget en norsk verksamhet och framöver är planen även att expandera till Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz.
“Vi säljer redan för en halv miljon i Norge utan att ha gjort någonting, de hittar oss via Google och Instagram, med en norsk sajt räknar vi med ännu mer försäljning. Men det har tagit lite längre tid att få upp den än vad vi hade tänkt oss”, säger Victor Halvarsson.
Bolaget är finansierat på egen hand.
“Hade vi tagit in riskkapital hade vi kunnat växa snabbare, men vi har velat finansiera våra satsningar på egen hand”, säger han.