Sök ikon

Facebooks aktie rasar med 1000 miljarder – vi förklarar läget (med gifar)

Artikel bild
Facebooks har svårt att locka nya användare till Facebook-appen. Foto: TT / Istock

Facebook är tyngt av skandaler och nu har dessutom placerarna på börsen börjat tvivla på bolaget. Vi går igenom vad som är på gång – och eftersom det är semestertider gör vi det med tre gifar.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Krasch, boom, bang sa det på Wall Street på onsdagskvällen när Facebook, bolaget som typ äger våra liv, släppte sina senaste siffror.

I korthet kan man säga att placerarna tyckte att rapporten var en katastrof. Facebooks aktie rasade med 20 procent vilket motsvarar cirka 1000 miljarder.

Ja, du läste rätt: 1000 miljarder kronor.

Så vad handlar det om? Kommer Facebook kollapsa eller är det här bara ett tillfälligt bakslag på vägen mot totalt världsherravälde? Vi ger vår bild i tre punkter.

1. Facebook-appen har svårt att locka nya användare...



Den gamla klassiska blå Facebook-appen har till sist börjat sakta in vad gäller antalet nya användare. I Europa minskar antalet dagliga aktiva användare, och i Nordamerika har antalet stått stilla i ett år.

Visst, det totala antalet aktiva användare är över 2 miljarder, och tjänsten växer fortfarande i utvecklingsländer. Men den globala användartillväxten under andra kvartalet var ändå den långsammaste sedan 2011.

2...och investerarna hade väntat sig fortsatt tillväxt



Facebook tjänar nästan alla sina pengar i nyhetsflödet, alltså den del av appen där du scrollar neråt genom en blandning av kompisars bröllopsbilder, virala videoklipp och (förstås) annonser. 

Och det är i Nordamerika och Europa som Facebooks nyhetsfeed drar in mest annonspengar, eftersom vi är rikare och har råd att shoppa mer av de prylar som syns i annonserna.

När antalet användare i de rikare länderna står och stampar, eller till och med krymper – så blir Wall street-placerarna besvikna.

3...men går inte Instagram bra då?



Jo, Facebook äger också Instagram. Och Whatsapp. Och Messenger-appen. De tre apparna går som tåget och Instagram kan mycket väl bli det nya Facebook som bolaget kan dra in en massa annonspengar på i framtiden, om "gammel-Facebook" blir mindre populärt.

Men än så länge är det som sagt i Facebook-appens nyhetsflöde som bolaget drar in en överväldigande andel av intäkterna. Och följaktligen är det den appen som börsplacerarna kommer att fokusera mest på.

Läs mer