Sök ikon

Wetail köper Onlineforce – "Ett nödvändigt tillskott"

Artikel bild
Pierre Wiberg, vd och grundare av Wetail. Foto: Istockphotos.com / Press

Techstartupen har gjort ytterligare ett förvärv inom e-handelsmarknaden.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Under slutet av 2017 slog sig e-handelsplattformen Wetail samman med konsultbolaget Levvel. Nu har man gjort ytterligare ett förvärv och den här gången är det webbyrån Onlineforce som köps upp för en okänt summa.

Wetail har byggt en slags plattform för mindre e-handlare som ska utmana svenska Tictail.

Genom det senaste förvärvet får Wetail, som backas upp av riskkapitalbolaget Wellstreet, tillgång till över 600 e-handelskunder. Företagets vd och grundare Pierre Wiberg menar att affären är viktig för den fortsatta utvecklingen i bolaget.

“Förvärvet av Onlineforce är ett nödvändigt tillskott för att vi ska nå målet om att erbjuda Nordens mest kompletta e-handelslösning för små- och medelstora e-handlare till slutet av 2018”, säger han.

“De mindre e-handlarna kommer att möta en allt större konkurrens från jättar som gör intåg på den nordiska marknaden. Globala skalfördelar innebär att man inte konkurrerar på samma villkor och därför är en fortsatt konsolidering bland e-handelsleverantörerna ett nödvändigt steg för att jämna ut spelplanen”, säger Sïmon Saneback, medgrundare av Wellstreet och styrelseordförande på Wetail.

Affären innebär också att Christian Olsson, vd och grundare av Onlineforce kliver in som senior rådgivare på Wetail.

“Wetail är ett fantastiskt bolag med ett enastående team som kommer att kunna utvidga vårt produktutbud”, säger Christian Olsson i pressmeddelandet.

De båda parterna vill inte avslöja några detaljer om köpet. Men klart är att Wetail efter förvärvet beräknar att omsätta närmare 15 miljoner kronor under 2019.

Läs mer