Den svenska modestartupen Axel Arigato har på några år gjort sig ett namn inom modebranschen. Med sitt fokus på e-handel och social marknadsföring har bolaget lyckats öka sin omsättning i moderbolaget med över 50 procent per år sedan starten 2014.
Axel Arigato har varit något av en doldis på techscenen, trots sin lyckade digitala resa. Den färska årsredovisningen avslöjar att deras moderbolag omsatte 59,9 miljoner kronor under 2017. Det är en ökning med 20,4 miljoner från året innan.
"Den omsättning som ni ser reflekterar endast vårt moderbolag, den faktiska utvecklingen 2017 var drygt 70 procent tillväxt vilket vi är nöjda med men ambitionen är 100 procent", skriver Albin Johansson, vd och medgrundare, i ett mejl till Breakit.
För hela koncernen har den genomsnittliga omsättningstillväxten på 110 procent, enligt Albin Johansson. Samtidigt som omsättningen där landade på 72,5 miljoner kronor.
Mitt i den kraftiga tillväxten visar företaget, som grundades av Albin Johansson och Max Svärdh, upp ett minusresultat på 2,8 miljoner kronor i det svenska moderbolaget. Det är ett något bättre resultat än året innan.
"Vår målsättning är att växa med lönsamhet vilket vi hoppas kunna göra under 2018", säger Albin Johansson.
Företaget skriver i rapporten att man har gjort stora investeringar inom IT och personal för att klara av framtida tillväxt. Man meddelar också att en fortsatt expansion möjliggörs genom att man har tagit ytterligare finansiering.
Tidigare i år kunde Breakit rapportera att Axel Arigato hade tagit in 35 miljoner kronor från det brittiska riskkapitalbolaget Vaultier7 i en nyemission.
Fotnot: I den ursprungliga texten fanns inte siffror som visade utvecklingen för hela koncernen med. Siffrorna i årsredovisningen gäller moderbolaget Axel Arigato AB.