Startupbolaget Widespace har utvecklat en egen annonsplattform för mobilen som matchar ihop annonsörer med medier.
Under en tid såg bolaget ut att vara en av Stockholms mest lovande startups och tog in över 200 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden.
Sedan vände det nedåt. 2017 stod bolaget på randen till konkurs och värderingen rasade, från över 600 miljoner kronor till endast 37 miljoner kronor.
För en och en halv månad sedan kunde Breakit avslöja att storägarna förberedde Widespace för en börsintroduktion under första halvan av 2019. De planerna får nu ett abrupt slut – av positiva skäl för ägarna.
Nu har nämligen hela Widespace köpts upp av spelkoncernen Orange games. Den holländska tagaren håller just nu på att bygga upp en större annonsverksamhet och köpte nyligen även svenska Sellbranch.
“Det känns väldigt bra. Vi fortsätter bygga på vårt eget ekosystem som vi har byggt upp men nu kommer vi även att hoppa in i ett större ekosystem. Det här ger oss möjlighet att leverera i ett större sammanhang med en plattform vi har byggt i många år”, säger Patrik Fagerlund, medgrundare och vd på Widespace.
“Det är jätteroligt att vi kan presentera detta. Det är ett första steg i vår resa att konsolidera flera aktörer i Europa. Nu får vi tillgång till en AI plattform i världsklass och adderar ett starkt mobilerbjudande”, säger Fredrik Sellgren, medgrundare av Sellbranch, och den som ansvarat för Widespace-affären.
Efter förra sommarens kris har Widespace lyckats göra en helomvändning. Under våren 2018 har bolaget gått från förluster på närmare 100 miljoner kronor per år till att nå lönsamhet – om än innan räntor, skatter och nedskrivningar.
“Det har varit påfrestande och vi har gjort väldigt stora förändringar det senaste året, och ännu mer senaste halvåret. Men det har gett resultat”, säger Patrik Fagerlund, som kommer jobba kvar även efter affären.
Den största förändringen i bolagets modell är att man gått mot att bli mer programmatiska – det vill säga att man förmedlar annonser runt omkring på internet i största allmänhet, snarare än på specifika utvalda premiumsajter.
Någon prislapp i affären vill inte parterna avslöja. Två källor till Breakit med god insyn i annonsbranschen uppskattar Widespaces värde till någonstans mellan 100 miljoner och 150 miljoner kronor. Eftersom det sedan start investerats över 200 miljoner kronor i bolaget verkar det inte som att det blivit någon strålande investering för vare sig Northzone eller Industrifonden. Ännu mindre lyckad blev affären för flera privatinvesterare som blev kraftigt utspädda förra sommaren.
För Sellbranch och Orange games är Widespace-affären bara början. Fredrik Sellgren har fått blodad tand.
“Vi tror att det kommer vara en konsolidering på marknaden eftersom publicister och annonsörer inte vill ha för många kontaktytor och leverantörer. Här ser vi en möjlighet att bli stora och relevanta så vi hoppas kunna presentera fler affärer framöver”, säger han.
Hur mycket har ni i krigskassan när ni går på förvärvsjakt?
“Det är väldigt drivet av de möjligheter som uppstår. Det finns en plan för vad vi är ute efter och vad det får kosta men jag har ingen påse med pengar i handen. Jag får ropa på pengarna från fall till fall”, säger Fredrik Sellgren.