Breakit har tagit del av den färska årsredovisningen som visar hur det går för Filip Tysanders Daniel Wellington.
Omsättningen landar på 2,4 miljarder kronor förra året, det är att jämföra med med närmare 2,1 miljarder under 2016.
Även om omsättningen ökar är takten något lägre än tidigare. Daniel Wellington förklarar omsättningstillväxten ”på endast 17 procent” med att tillväxten främst skett genom lokala dotterbolag.
Succébolaget fortsätter att dra in enorma summor och redovisar en vinst på 901 miljoner kronor. Det är i linje med, men något lägre än, resultatet för 2016 som landade på 961 miljoner kronor.
Klockkungen har ändrat sin affärsmodell och tidigare flaggat för att de planerar att öppna hundratals nya butiker.
Under året har man arbetat med att minska antalet distributörer till förmån för dotterbolag som säljer genom egna butiker och e-handlare – en strategi man fortsätter med. Under förra året startades nya bolag i bland annat Tyskland, Österrike, Indien och Dubai.
Samtidigt plockar Filip Tysander ut 200 miljoner kronor från sitt privata ägarbolag JFT Holding.
Det är ett intressant möte som ligger till grund för succébolaget. Filip Tysander mötte en brittisk gentleman under en resa i Australien, en man som tyckte om att matcha sina vintageklockor med gamla slitna Natoband.
Filip Tysander blev så inspirerad att han startade en klocklinje döpt efter mannen – Daniel Wellington – och började sälja produkterna via nätet. Klockmärket har även fått mycket uppmärksamhet för sin framgångsrika strategi på sociala medier som lockat miljontals följare.
Daniel Wellington förlorade nyligen en rättvist mot Ur&Penn som överklagats.