Han är en av Norges rikaste personer men fortfarande en doldis för många svenskar. Ändå rattar han ett mångmiljardbolag genom sitt investmentbolag Ferd som bland annat backade svenska Mathem med 160 miljoner kronor förra året.
Johan Andresen ter sig vara på gott morgonhumör när han, iklädd blå skjorta och grå kavaj, släntrar in i trädgården där Breakit slagit upp sin bas under den hektiska Almedalsveckan.
Man skulle kanske kunna tro att mannen som i alla fall vi på Breakit gett epitetet ”Norges Wallenberg” kommer att börja prata om investeringar, sitt Ferd och rollen som styrelseordförande.
Det gör han inte.
”Jag är 56 år gammal, är gift och har två barn och en hund som jag är mycket glad i som hade födelsedag igår", berättar Johan Andresen.
De två döttrarna Katharina och Alexandra Andresen, 23 och 22 år gamla, har figurerat betydligt flitigare i världens medier. För två år sedan listades de som "världens yngsta dollarmiljardärer" med ett gemensamt innehav på 20 miljarder kronor, enligt Forbes.
Det epitetet fick de efter att pappa Johan Andresen överförde 82 procent av Ferd till dem redan för tio år sedan, men behöll kontrollen. Han berättar att han oroade sig för att arvskatten skulle slå hårt mot bolaget.
”Sedan blev arvskatten borttagen några år senare. De har inte börjat delta i beslutsfattandet eller sitter i styrelsen än, men de är med på olika hörn för att lära sig”, berättar Johan Andresen.
Själv tog han över familjeföretaget för 20 år sedan från sin pappa, helt enligt traditionen om att den äldsta sonen tar över. Ferd är ett familjeföretag, inne på femte generationen, och allting började redan på 1700-talet då en släkting startade en handels- och bankfirma.
1849 köpte familjen Tiedemanns tobaksfabrik som kom att bli Nordens största tobaksbolag och den mest kända bolaget i verksamheten. Konkurrensen i tobaksbranschen hårdnade och för 20 år sedan valde Johan Andresens far att sälja Tiedemanns tobaksfabrik. Utöver det ägde Ferd redan då förpackningsbolaget Elopack och skidvallamärket Swix.
“Sedan dess har jag ändrat bolaget på många sätt. Vi hittade en ny vision, nya värderingar och ändrade vårt bolagsnamn. Vi etablerade nya affärsområden som utvecklats sedan dess och satsar på socialt entreprenörskap", berättar Johan Andresen.
Ferd har investerat i allt från byggvaror till förpackningar och oljesektorn. Johan Andresen skiner upp när han nämner ägandet av Swix Sport. Bolaget stärkte sin position genom att köpa upp svenska friluftsmärket Lundhags från riskkapitalbolaget EQT för sex år sedan.
”Jag brukar reta dem för det ibland, där fick vi till något de inte fick till. Jag är storförbrukare av Lundhagsprodukter. Det är ett av våra bästa svenska förvärv".
E-handeln är en annan spännande sektor för Ferd. När den svenska e-handlaren Boozt gick till börsen förra året investerade Ferd 200 miljoner kronor och tog en ägarandel på närmare 6 procent. Vi rapporterade även om att Mathem tog in 160 miljoner kronor från en norsk miljardärfamilj – gissa vilken?
Johan Andresen menar samtidigt att konkurrensen på investeringsmarknaden är hårdare i Sverige än i grannländerna. Han ser en stor industriell affärssektor med välutvecklade riskkapitalbolag.
“I Norge finns också konkurrens men inte så många i vår storlek. Vi behöver inte alltid få majoritet, det viktigaste är att vi delar värderingar med de andra”.
Ferds vision är att skapa varaktiga värden och sätta tydliga spår – därför investerar man i social hållbarhet.
"Vi ser att sociala entreprenörer med innovativa lösningar på stora samhällsproblem behöver hjälp med strategi och inte minst affärsutveckling, det kan vi ge dem", säger Johan Andresen.
Han tillägger att kunder, partners och anställda även lägger vikt vid att kunna bidra till utvecklingen.
"Ferds engagemang inom det här fältet gör det också enklare att visa mina döttrar hur vi operativt omsätter våra värderingar. På ett mer personligt plan får jag gåshud när jag känner att vi gör en skillnad, mycket mer än om börsen stiger".
Han skrattar lite åt frågan hur länderna skiljer sig åt affärsmässigt. Enligt Johan Andresen är norrmännen mindre formella.
"Affärerna går ganska snabbt och vi har högt förtroende för varandra. Det tog lite längre tid för oss att 'tänka big', det var man bättre på i Sverige, men nu ligger vi lika".
Ferd har varit ägare i krisande H&M under en längre tid, men tänker i motsats till landsmannen Petter Stordalen inte höja klädkedjan till skyarna.
"Där måste man nog verkligen anstränga sig för att få ny tillväxt. Det är ett bra varumärke med bra processer men retail kommer ha utmaningar, det är ingen hemlighet".
För 15 år sedan uppgick Ferds ägarkapital till 7 miljarder kronor. I dag är summan 32 miljarder norska kronor.
Något Johan Andresen beskriver som "en bra årlig värdeutveckling" och menar att bolaget klarade sig bra genom finanskrisen samt attraherat duktiga medarbetare.
Allt har dock inte varit frid och fröjd, och ett av de misstagen Johan Andresen tar med sig är en tidig investering. De satsade på en entreprenör som lovade att göra organisk avfall till gödning
”Jens Stoltenberg invigde fabriken och sedan visade det sig att vi ha räknat fel på nitrogen och slutprodukten hade nästan inget värde. Vi betalade av våra skulder och 100 miljoner gick rätt i diket”, berättar Johan Andresen.
När det kommer till svenska entreprenörer väljer norrmannen att peka på Klarna och Niklas Adalberth som inspirationskällor.
"De gjorde ett otroligt bra jobb och nu tar Norrsken nästa steg mot investeringar i social hållbarhet. Om du "make a killing", säljer ett bolag, och tar möjligheten att stå för andra värderingar tycker jag att det är bra"
Själv sitter Johan Andresen fortfarande på en majoritet i Ferd och verkar inte ha några planer på att lämna över tömmarna till döttrarna än.
"Jag hoppas att de tycker att vi gör några bra och har förtroende för styrelsen. Men jag tror att jag kör på ett tag till", säger Johan Andresen.