Mikael Damberg kilar förbi, på väg in från sin joggingrunda. Expressens Niklas Svensson rycker ett äpple från frukostbuffén.
Det är torsdag morgon i Almedalen, när jag flyr Breakits trädgård för en frukost i ensamhet på Wisby Hotel.
Få platser i Sverige samlar mer makt i en och samma frukostsal. Politisk – och medial.
Det är spelet dem emellan som i decennier har satt agendan för vad ett val ska handla om.
Men inför årets riksdagsval har en ny maktfaktor seglat upp: Influencers. Tidigare har de skytt politik – men nu vill de vara med och leka.
Samtidigt som jag slänger i mig en sista croissant i den överfulla frukostmatsalen hör jag P3 Nyheters granskning på radion.
De skapade en fejkad pr-byrå. Den kontaktade i sin tur 50 influencers som fick ett delikat erbjudande: Att påverka valet genom köpta inlägg – utan reklammärkning.
15 av dem var intresserade.
Detta var som sagt en fiktiv pr-byrå, och sannolikt skulle inget seriöst parti eller organisation jobba på det sättet.
Men vilken roll kommer stjärnorna i sociala medier egentligen spela i riksdagsvalet?
Och vilka andra nya makthavare styr agendan? Under politikerveckan i Almedalen har jag jagat ett svar.
***
Youtube-profilen Margaux Dietz vinkar i folkhavet mellan Donners Plats och Almedalsparken för att jag ska hitta henne. Vi möts upp bredvid scenen där Jonas Sjöstedt ska tala två timmar senare.
Vänsterledaren var först ut i Margaux Dietz format ”Partitempen”. Han följdes av samtliga partiledare.
”Jag ville ta mitt samhällsansvar gentemot mina följare, genom att sprida lite mer kunskap än vad jag har gjort tidigare”, säger Margaux Dietz.
Själv är hon 27 år, bloggar för Elle och fick sitt första barn för ett år sedan. Då valde Margaux Dietz att publicera videon "Jag föder barn FÖRLOSSNINGS VLOGG". Den fick över en miljon visningar – och gav henne ett bredare genombrott som profil på Youtube.
Idag har hon 165.000 prenumeranter.
I höstas började hon kontakta partierna för att få intervjua deras ledare.
Pitchen?
Hon tryckte på demografin i sin följarbas. Att hon når ut till unga förstagångsväljare, speciellt kvinnor. De som börjar bli allt svårare att nå via traditionella medier.
"Jag sade att jag når rakt in i den målgruppen, och att partiledarna skulle få en ganska stor frihet att visa vem de faktiskt är", säger Margaux Dietz.
Hon drar dock en tydlig gräns.
Margaux Dietz säger sig inte vilja inte påverka sina följare åt ett visst håll när det kommer till valet. Hon vill inte ens avslöja var hon själv står politiskt.
"Det är hemligt. Det är bättre att fortsätta vara neutral. Jag ska också sända en valvaka live på Youtube", säger hon.
Andra tänker tvärtom.
I Breakits trädgård i Visby frågar jag ut superbloggaren Isabella Löwengrip. Hon har en av Sveriges allra största följarskaror – på Instagram, bloggen och Facebook, och tar tydligt ställning för ett enskilt parti inför valet.
"Jag håller på Annie Lööf", säger Isabella Löwengrip inför publiken i vårt fullsmockade tält.
Att ha en stark ambassadör av det slaget innebär pr som inte kan köpas för pengar.
När Annie Lööf ryter till mot nazisterna som stör hennes tal i Almedalen sitter Isabella Löwengrip längst fram vid scenen.
"Du är fantastisk", skriver Isabella om Annie till sina 430.000 följare på Instagram.
Troligen kommer fler stjärnor i sociala medier att följa efter – och komma ut ur garderoben politiskt.
"Jag vet om många ganska stora influencers som kommer att göra det inför valet", säger Margaux Dietz.
***
I Sverige går nära 400.000 förstagångsväljare till vallokalerna i september. Hur vår nästa regering ska se ut tycks vara nästan omöjligt att svara på.
Vad vi vet är detta: De hämtar sin information från helt andra källor än sina föräldrar. 69 procent av 16-25-åringarna kollar på Youtube varje dag.
De politiker som vill etablera sin verklighetsbild kan inte bortse från det. Dagens Nyheter storsatsar på att nå de unga genom att erbjuda alla mellan 18 och 25 gratis digitala prenumerationer fram till valet.
I Resumés trädgård, efter att Fredrik Virtanen har stått på scen och pratat om sina upplevelser under #metoo, träffar jag på pr-veteranen Fredrik Pallin.
Han är i grunden positiv till att allt fler sociala medier-profiler tar i politiken.
Det kanske är det som behövs för att skapa intresse.
"Influencers som skiter i det politiska spelet och istället bara vill ta reda på vem en politiker är och ha ett längre samtal, det tror jag är ett måste för att nå ut till en yngre publik", säger han.
Fredrik Pallin lyfter fram Johan "Matgeek" Hedberg, en före detta pr-konsult som nu försörjer sig på matlagningsvideos på Youtube.
Han har 220.000 prenumeranter – och har precis som Margaux Dietz haft partiledarna i sin kanal. De har lagat köttfärssås – och pratat politik. Målet? Att få så många som möjligt att gå och rösta i höst.
"Pratar man med en 17-18-åring om politiker tycker de flesta att det är trist. Men här gör man det i en miljö som de redan är i och känner till sedan tidigare. Fler partier borde se influencers som ett sätt att nå ut", säger Fredrik Pallin.
***
Vad avgör ett val? Vissa skulle säga att det är partiledarnas dragningskraft, smarta kampanjer eller till och med något så traditionellt som politiska förslag.
Den forne moderata partisekreteraren och pr-strategen Per Schlingmann menar att det handlar om något mycket mer allmängiltigt.
"Politiska val avgörs av vem som beskriver verkligheten på ett sätt så att många människor känner igen sig”, säger han på ett seminarium i Dagens Industris tält.
Han menar att den gamla striden mellan höger och vänster är ersatt med en kamp om verklighetsbilden.
Svaret på hur samhället mår kan variera kraftigt mellan olika grupper.
"Man kan vakna upp till en verklighetsbild av att det är mord och gängkrig varje dag, detta oavsett om brottsligheten faktiskt ökar eller inte", säger Schlingmann.
Även han tror att just influcencers kommer att spela en viktig roll, i takt med att gamla auktoriteter, som politiker och etablerade medier, utmanas.
Att politiker skulle göra som P3 Nyheters fekjade byrå, och försöka köpa sig till deras stöd, tror han dock inte. Det är förbjuden mark – än så länge.
Men efter seminariet dröjer sig en fråga kvar hos mig, som inte alls togs upp i debatten trots att SVT-bossen Hanna Stjärne fanns med på scen.
Om valet handlar om verklighetsbilder – vilken roll spelar då de nya "alternativmedierna". De som i många fall uteslutande matar sina följare med tecken på att Sverige som vi känner det är hotat?
Av mångkultur. Brottslighet. Och gängkrig. Tillsammans driver de linjen att det progressiva invandringsvänliga Sverige har lett till kaos.
Nyheter Idag tillhör de allra största spelarna. De senaste 30 dagarna har sajten – som drivs av den tidigare SD-politikern Chang Frick – nått 74.188 interaktioner (gilla, kommentarer och delningar) på Facebook. Det är mer än sajter som Metro, Svenska Dagbladet och Nyheter 24.
"Jag tror att de har en stark påverkan"
Per Schlingmann tror att de så kallade alternativmedierna kan få en rejäl effekt på valresultatet.
"Jag tror att de har en stark påverkan, speciellt för att bekräfta och cementera verklighetsbilden hos människor som delar den där dystra bilden", säger han och fortsätter:
"Det gynnar politiska idéer som knyter an till ett mycket dystrare budskap. Men jag tror ändå att traditionella medier kommer att sätta agendan för vilken fråga som kommer att bli valets viktigaste".
Vilken fråga är det?
"Jag tror att invandring, synen på migration, kommer att vara den som flest människor uppfattar att valet handlar om”.
***
Förorten brinner nästan varje dag
Vi bevakar på plats – utan filter innanför Sveriges "no go-zoner”
Budskapet som möter mig längst upp på Nyheter Idags Facebooksida är mörkt. Dag efter dag publicerar Chang Fricks redaktion artiklar om brott, invandring och politik.
"Utlänning häktas för överfallsvåldtäkt i Västerås", är en talande rubrik.
Chang Frick ska strax kliva upp på scenen när jag hittar honom i Sverigedemokraternas trädgård på Strandgatan i Visby.
Jag börjar med den frågan som jag själv är mest nyfiken på.
Drivs han bara av vad som ger mest klick – eller är det något annat som styr vad Nyheter Idag väljer att skriva om?
”Det är mängder av faktorer som styr. Jag har min horisont av debatten, utifrån där jag står. Filterbubblor finns egentligen inte, men jag får input i mina flöden på Facebook, Twitter och från folk jag diskuterar med”, säger Chang Frick.
Hans egen verklighetsbild har formats av Hallunda, där Chang Frick bodde fram tills nyligen. Där behövde han bara dra upp kameran på kvällen för att filma bilbränder på gatan, säger han.
”Många därute är från mellanöstern, det är kurder, syrianer och alla möjliga jättebra folk. 97-98 procent av dem ska till jobbet dagen efter, och det är deras bil som brinner upp. Sedan vågar man inte prata om det för att det ska gynna fel krafter”, säger Chang Frick.
Han pekar på att det hålls massor av seminarier om integration i Almedalen. Men Chang Frick saknar lösningar på de problem som han upplever.
”Jag tror att många vill göra saker bättre, men de förstår inte hur verkligheten är för många människor”, säger han.
Hans egen åsikt är tydlig.
”Är det något du kan göra för integrationen, för de som jag bodde granne med, så är det att sy in det där jävla packet som bränner upp folks bilar och förstör all jävla skit. De andra vill ju jobba och bli en del av samhället. Man måste trycka det här, forcera det, in i åsiktskomplexet”.
Teknikern sätter en en mygga på hans huvud.
"Det låter ju helt bisarrt när en sån som jag ska prata om mig själv som en förebild”
Chang Frick försvinner upp på scenen. Trädgården är full med Sverigedemokrater som fikar, käkar räksallad och tar en öl.
På scenen står också Johan Westerholm (Ledarsidorna.se), Dick Erixon (Samtiden) och Christopher Jarnvall (Nyhetsbyrån).
I slaget om verklighetsbilden kan vissa av deras sajter bli en viktig pusselbit för delar av väljarkåren.
Frågan är om man rent av kan man kalla dem för politiska influencers?
Moderatorn Angelika Bengtsson, riksdagsledamot för SD, frågar hur de ser på sin möjlighet att påverka.
”Man får en makt. Men det låter ju helt bisarrt när en sån som jag ska prata om mig själv som en förebild”, säger Chang Frick.