Det har gått 14 år sedan grundarparet Jan och Eva Alsén startade sitt klädbolag Morris Stockholm. Det var då de bestämde sig för att bygga ett varumärke som satsar på klassiska plagg med en modern tvist.
Idag hittar vi Morris Stockholms dam- och herrplagg i 270 modebutiker runt om i Skandinavien. Under förra året omsatte Morris Stockholm 160 miljoner kronor med ett resultat på 10 miljoner kronor.
Nu tar det norska investmentbolaget Holta Invest över rodret. Holta går in som huvudägare i bolaget bakom Morris Stockholm, J.M. Alsén Design AB, för en prissumma som inte kommunicerats.
Samtidigt väljer familjen Alsén att återinvestera delar av försäljningsintäkterna för att behålla 40 procent av ägandet, och stannar även kvar i styrelsen.
”I Holta Invest har vi nu funnit en partner som verkligen förstår vad Morris står för och som tillför kompetens, kapacitet och kapital vilket säkrar vår fortsatta planerade expansion”, säger Eva Alsén.
Nu är visionen att expandera såväl i som utanför Skandinavien samt att bredda den digitala satsningen.
Jan Alsén menar att nyckeln till framgångarna ligger i ett tydligt koncept, timing, konsekvent stilbildning och duktiga medarbetare.
Den växande e-handeln är en utmaning för många butiker som traditionellt lutat sig mot fysisk försäljning.
Dag Teigland, vd på Holta Invest, pekar på att modebranschen står inför stora förändringar.
”Digitaliseringen kommer att påverka produktion, marknadsföring och distributionsmodeller. Vi tycker att detta är spännande men inser att det kommer att krävas betydliga investeringar i kompetens och system för att lyckas", säger Dag Teigland.