Det har gått ett år sedan företaget Bzzts eldrivna små taxi-poddar började att rulla i Stockholms innerstad.
Hittills har bolaget, som satsar på korta och miljövänliga resor för 3 öre per meter, genomfört 70.000 körningar. Bzzt har tidigare plockat in totalt 16 miljoner kronor, främst genom kapitalrundor från befintliga ägare, men även genom crowdfunding.
Nu har Bzzt fyllt på kassan igen.
Medgrundaren Örjan Jansson avslöjar att Bzzt ska stänga en runda på 15 miljoner kronor inför hösten, och hittills fått in 11 miljoner kronor från nya och gamla affärsänglar.
”Vi har en finansieringsrunda öppen nu för att kunna hålla den utvecklingstakt som vi behöver. Under nästa år hoppas vi rulla ut i fyra nya städer, där nästa stad troligtvis blir i Skandinavien följd av norra Europa”, säger Örjan Jansson.
Det är dock inte bara expansionen som kräver stöd – den färska årsredovisningen visar att Bzzt bränner pengar i snabb takt.
Under förra året omsatte moderbolaget Bzzt AB, där utvecklingen sker, 322.913 kronor med en förlust på 5,7 miljoner kronor. Dotterbolaget Bzzt Stockholm, den rullande taxiverksamheten, omsatte i sin tur 2,1 miljoner kronor och backade runt 10 miljoner kronor.
”Vi har gått back en miljon i månaden då vi har stora lönekostnad och låga intäkter på körningarna på grund av låg effektivitet”, säger Örjan Jansson.
Bzzt räknar med fortsatta investeringar och röda siffror i moderbolaget den närmsta tiden. Däremot hoppas man att kommande effektivitetsvinster och ett nytt reklamkoncept ska ge Stockholmsverksamheten svarta siffror i år.
Bzzt har utrustat sina taxi-poddar med reklamskyltar inför sommaren. Mot hösten räknar de med att dra in 400.000 kronor i veckan på befintlig flotta om allt annonsutrymme fullbokas.
Det nya kapitalet ska hålla verksamheten rullande fram till hösten. Därefter är målsättningen att genomföra crowdfunding samt en kapitalrunda på runt 30 miljoner kronor för fortsatt expansion i Stockholm och internationellt.
”Vi har hållit ned volymen och effektiviteten var inte så imponerande fram till i mars, därefter har det ökat markant. Vi bränner pengar men vi ser verkligen förbättringarna komma nu", säger Örjan Jansson.
I dagsläget trafikerar ett 50-tal taxipoddar Stockholms innerstad och mot senhösten ska antalet fördubblas. Reklamsatsningen som ska hålla företaget på fötter har dock fått kritik från kunder som oroas över att Bzzt, som profilerat sig som ett snällt företag, bara är ute efter pengar.
”Vi har fått stämpel som reko så det blev lite reaktioner. Men det här väger upp taxipriset och gör att vi kan ha schyssta löner, det är hela poängen”, säger Örjan Jansson.
Den långsiktiga visionen är nämligen att kunna gå runt på andra intäktsmodeller än att ta betalt av passagerarna.
Bolaget ser bland annat goda intäktsmöjligheter i att samla in och sälja data från de platser fordonen kör på. Den typen av information skulle kunna användas för att mäta nivåer för luftföroreningar eller hjälpa människor att hitta parkeringsplatser.
Kommer inte folk åka konstant om det blir gratis?
”Det skulle förändra resebeteendet. Om man kan resa hur mycket man vill utan utsläpp ökar det effektiviteten i städerna och det tror jag är bra”.