Vissa får något drömmande i blicken när leksaksbutiken Stor&Liten nämns. Den första butiken i centrala Stockholm grundades 1975. Där möttes barnen av den klassiska logotypen i form av ett legobygge i jätteformat.
Stor&liten expanderade sedan till städer i hela Sverige.
Men när leksaksjätten BR klev in som ägare skrotades varumärket helt. Först 2011 relanserades Stor&Liten, som en renodlad webbutik.
Nu skrivs ytterligare ett kapitel i leksaksaffärens historia.
Stor&Liten går samman med Babyland. Den senare spelaren ägs av Laulima, ägarbolaget bakom Pär Svärdsons nätapotek Apotea.
”För mig och många andra associeras Stor&Liten med lycka från barndomen. Därför är det extra roligt att växa med och driva utvecklingen av varumärket framöver” säger Pär Svärdson i ett pressmeddelande.
Baserat på 2017 års siffror omsätter de två sajterna tillsammans strax över 230 miljoner kronor, och Babyland är den klart större av parterna.
Största ägare i Stor&Liten är riskkapitalbolaget Verdane, ett företag som just nu verkar jobba hårt för att genomföra konsolideringar i sina e-handelsinnehav. Nyligen gjordes en liknande sammanslagning inom skönhetssegmentet.
”Bolagen kompletterar varandra väl sortimentsmässigt och båda varumärkenas höga kännedom samt långa historia blir en stark fördel att bygga vidare på. Vi ser även fram emot att samarbeta med Pär Svärdson och Laulima som gemensamma ägare”, säger Max Carlsén på Verdane i ett pressmeddelande.
Sveriges e-handlare väntar just nu med spänning, och viss förskräckelse, på Amazons förestående Sverigelansering.