Hedvig lanserade sin försäkringsapp, som riktar sig mot personer som bor i hyres- eller bostadsrätter, under maj månad. Syftet med appen är att utmana de traditionella försäkringsbolagen genom maskininlärning och hög automatisering. Istället för att ringa försäkringsbolaget kan användaren exempelvis spela in ett kort röstmeddelande som sedan analyseras av deras algoritmer.
Nu meddelar startupen att man rekryterat två rutinerade chefer från techsektorn.
Andres Sehr ansluter från Truecaller och blir ny marknadschef på företaget. Han var tidigare en av de första att anställas på Spotify och arbetade i över sju år med att bygga och leda olika marknads- och kommunikationsavdelningar.
“Jag har haft turen att arbeta med några av de bästa tech-produkterna och varumärkena i världen och när jag upptäckte Hedvig och deras team så visste jag direkt att de hade potentialen att bli en stor succé”, säger han i ett pressmeddelande.
Andres Sehr får sällskap till Hedvig av Alexander Segerby som blir ansvarig för produktavdelningen. Alexander Segerby har de senaste åren arbetat på Izettle, och nu ska han leda utvecklingen av Hedvigs automatiserade försäkringsapp.
“Hedvig tar sig an en enorm industri som har haft liten konkurrens från nykomlingar. Jag är glad över att vara en del i att omdefiniera vad försäkringar kan vara”, säger han i pressmeddelandet.
Hedvig grundades av Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius. Bland startupens investerare hittar vi Spotify-veteranen Sophia Bendz, som idag arbetar på Atomico, Avanza-grundaren Sven Hagströmer och Pricerunners vd Nicklas Storåkers.