NA-KD är ett av Sveriges allra hetaste e-handelsbolag och har sedan försäljningsstarten 2016 tagit branschen med storm. Redan vid årsskiftet meddelade bolaget att man 2017 omsatte ungefär 400 miljoner kronor – upp från 156 miljoner föregående år.
Nu visar bolagets pinfärska årsredovisning att även förlusterna ökat.
94 miljoner kronor gick bolaget back förra året, före skatt. Det kan jämföras med 59 miljoner kronor 2016.
"Vår plan för året var att göra 95 miljoner i förlust så vi landade ganska bra jämfört med det", säger Jarno Vanhatapio, grundare och vd på NA-KD, och fortsätter:
"Det är bland annat den internationella expansionen, den nya plattformen och att vi har halvautomatiserat vårat lager i Holland som ligger bakom de 94 miljonerna i förlust. 2017 var ett investeringsår och vi fortsätter även investera nu i 2018 då vi ser att volymen kommer att ge oss resultatutväxling även på nya marknader på sikt."
Vid första anblick kan det se ut som att bolagets förluster skenar men i relation till omsättningen är e-handelsraketen faktiskt på rätt väg. Rörelsemarginalen, det vill säga rörelseresultatet delat med omsättningen, ökade förra året med över 12 procentenheter – från -36,5 procent till -24,1 procent.
"Det som är viktigt för oss är att vi hela tiden ser att utväxlingen på varje kontorad ökar med volymen. Vi har en volymsiffra där vi kommer nå lönsamhet. I Sverige och Tyskland är vi redan lönsamma", säger Jarno Vanhatapio.
Vid årsskiftet hade bolaget närmare 39 miljoner kronor kvar i kassan att spela med.
Trots att bolaget, som grundades av e-handelsprofilen Jarno Vanhatapio, bränner pengar som aldrig förr är det ingen fara på taket. I januari i år fick bolaget nämligen in 365 miljoner kronor i kapital från bland annat riskkapitalbolagen Northzone och Eequity. Sedan start har bolaget tagit in över en halv miljard kronor i finansiering.
"Vi har tillräckligt med kapital för att själva bestämma om vi ska gå mot lönsamhet tidigare eller fortsätta investera i hög tillväxt. Vi ser att vi fortfarande har väldigt höga tresiffriga tillväxtsiffror i länder som Norge, Polen, Italien, Frankrike och Danmark", säger Jarno Vanhatapio.
Förra året gick Tyskland om Sverige som största marknad för bolaget. En av NA-KD:s stora framgångsfaktorer har varit markandsföringsstrategin. Bolaget har satsat stenhårt på sociala medier och profilerna där. Bara på sitt eget Instagram-konto har e-handlaren 1,6 miljoner följare och med hjälp av tusentals influencers världen över når man målgruppen – unga tjejer – världen över.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln gjorde vi en avrundning från 94 miljoner till 100 miljoner i rubriken. Det har ändrats för att göra rubriken än mer korrekt.