Restaurangbranschen är kanske inte det första man tänker på när man hör "artificiell intelligens". Startupbolaget Leeroy har ändå valt att rikta in sig på just restauranger. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att tjänsten ska kunna öka kundlojalitet och försäljning med hjälp av AI. Bolaget samlar in data om konsumenterna och använder det sedan för automatisk markandsföring både direkt hos restaurangerna och i mobilen.
På kundlistan hittar man bland annat hamburgerkedjan Vigårda och Urban deli.
Nu backas bolaget dessutom av flera tunga svenska investerare.
I en kapitalrunda på totalt 25 miljoner kronor går den digitala banken Collectors investeringsarm och riskkapitalbolaget Zenith in. Även Almi invest och Norrlandsfonden är med och investerar.
”Äntligen har restaurangbranschen chansen att digitalisera, utveckla och lyfta hela sin verksamhet till nästa nivå. Genom att använda Leeroys plattform får restaurangerna helt nya möjligheter att skapa en modern kundupplevelse samtidigt som de har stenkoll på sin verksamhet. Investeringen i Leeroy passar perfekt in i Collector Ventures fintech-portfölj och vi ser redan flera möjligheter till samarbeten”, säger Lena Apler, grundare och tillförordnad vd på Collector, i ett pressmeddelande.
Zenith, som drivs av startupprofilen Tommy Jacobson, investerade för första gången i Leeroy redan 2016. Tommy Jacobson har den senaste tiden framförallt uppmärksammats i samband med turbulensen i hörlursbolaget Zound industries, där han är styrelseordförande och Zenith är storägare.
Leeroy har i nuläget 45 anställda och förra året omsatte bolaget 45 miljoner kronor.