Sök ikon

Unilever slår till – stoppar influencers med köpta följare

Artikel bild
Towe Boström köpte 30.000 följare för att visa problemet. Nu agerar Unilever. Foto: Breakit/Unilever.

Fejkföljare kan köpas billigt på nätet. Nu tar Unilever i med hårdhandskarna.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Minns ni när Breakits reporter Towe Boström levde ett dubbelliv? I ett uppmärksammat reportage skapade hon en fejkad träningsprofil på Instagram. Allt med bilder tagna under en enda dag – och med över 30.000 köpta fejkföljare.

Snart kom erbjudanden från annonsörer, som ville köpa sponsrade inlägg. Flera plattformar som förmedlar reklamkampanjer släppte in henne.

Reportaget satte strålkastarljuset på baksidan av ekonomin kring så kallade influencers, människor med stora följarskaror i sociala medier som lever på att sälja reklaminlägg till annonsörer. I värsta fall betalar annonsörer dyrt för att nå botgenererade fejkprofiler.

Nu agerar Unilever, en av världens absolut största annonsörer.

I en intervju med nyhetsbyrån Reuters berättar marknadschefen Keith Weed att bolaget ska bryta helt med alla influencers som har köpt följare.

Med start i dag inför Unilever ett totalstopp, och ska även prioritera sociala medier som aktivt jobbar mot bedrägerier med hjälp av fejkföljare.

”Det finns många jättebra influencers därute, men några ruttna äpplen förstör hela tunnan. Problemet är att alla sänks när trovärdigheten undermineras”, säger Keith Weed och fortsätter:

”Vi kan väldigt fort se hela influencermarknaden bli underminerad”.

Unilever äger en rad varumärken, som Dove, Ben & Jerrys och Lipton. Bolaget spenderar tiotals miljoner dollar varje år på marknadsföring via influencers. Trots problemen med fejkföljare tror Keith Weed att den siffran kommer att växa.

Bolagets utspel kommer i samband med den stora reklamfestivalen Cannes Lions, som inleds i dag.

Läs mer