Uppsalabon Daniel Frank var tonåring när han startade ett instagramkonto med fokus på manligt mode. Efter ett år hade kontot 100.000 följare. Nu har det gått 6 år och kontot, som skapades av en modeintresserad gymnasiekille, har utvecklats till ett globalt modefenomen.
Under varumärket Menwith finns idag en social plattform med 9,8 miljoner följare världen över. De största kanalerna är instagramkontona @menwithclass med 4,2 miljoner följare och @menwithstreetstyle med 3 miljoner följare.
Sedan några år tillbaka drivs kontona av bolaget Menwith sales AB, där Daniel Frank är vice vd och Erik Pettersson vd.
“Vi lägger ner så otroligt mycket tid på det här och vi tycker att vi bidrar med något som är intressant”, säger Erik Pettersson till Breakit.
Han har en bakgrund inom digital marknadsföring och e-handel från stora bolag som Zalando och Boozt.com och kom i kontakt med Daniel Frank via sociala medier.
“Jag är själv modeintresserad och följde kontot @menwithclass,” säger han.
Menwith lämnade nyligen in sin årsredovisning för 2017 och bolaget har under sina tre verksamhetsår nått en omsättning på 5 miljoner kronor. Resultatet landade i fjol på 260.000 kronor då den största delen av inkomsterna har investerats i bolaget. Menwith har också tre anställda utöver vd och vice vd.
Vi vill expandera globalt och öppna kontor i exempelvis New York eller London.
Hur kommer det sig att ni lyckats få så många följare?
“Det handlar om bra innehåll och hårt arbete. Jag tror att många är intresserade av livsstil och känner igen sig i bilderna vi lägger upp. Det är inga superretuscherade modellbilder utan inspiration kring hur man kan klä sig, var man kan resa och vad man kan äta.”
Hur tjänar ni pengar?
“Vi jobbar med marknadsfört innehåll och tar betalt för produktion och distribution i våra egna kanaler. Vi hjälper också andra bolag med strategi och utveckling av sociala medier.”
Vad har ni för tips till andra som vill bli stora på Instagram?
"Fler bolag borde förstå vikten av att bygga sina egna Instagramkanaler och att det innebär en direktkanal till kunderna. Sedan gäller det att jobba hårt, testa vad som funkar och lägga mycket tid på innehållet. Det är också smart att använda de nya funktioner som Instagram lanserar för då prioriteras man av algoritmen."
Vad har ni för mål framöver?
“Vi vill expandera globalt och öppna kontor i exempelvis New York eller London. Vi jobbar också med att tänka nytt och har flera nya affärsgrenar på gång.”