Sök ikon

Ariella Rotstein om Icas framtid: "Det kommer bli spännande"

Artikel bild
Ariella Rotstein en av de ansvariga för Icas innovationshub Icax. Foto: Caroline Englund.

Röststyrning och ansiktsigenkänning. Det är några saker som Icas Innovationshub Icax sneglar på just nu.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Ariella Rotstein kom till Ica som trainee redan 2003 och sedan dess har hon haft flera roller inom bolaget. 

Hon lämnade matjätten för några år och kommer senast från rollen som marknadschef för H&M:s nya märke Afound. Men sedan mars i år är hon tillbaka som en av de ansvariga för Icas innovationshub Icax som har varit igång operativt i 6 månader .

”Det känns kul att vara tillbaka. Från Afound tar jag bland annat med mig erfarenheten av att jobba med något helt nytt och att testa sig fram”, säger hon till Breakit. 

Innovationshubens huvuduppgift är att blicka framåt och utforska nya tekniker och dess användingsområden. Icax har två ben. Ett ben som syftar till att egenutveckla produkter och tjänster utifrån nya tekniker och ett ben som letar efter startups som Ica kan samarbeta med eller investera i.

Hubens team på 6 personer har sedan starten ägnat sig åt research och experiment och inom de närmsta månaderna kommer den första lanseringen.

”Jag kan inte avslöja vad det handlar om men det kommer att bli spännande”, säger Ariella Rotstein.

Icax fungerar som en startup i det stora bolaget och jobbar med innovation och framtida tech-idéer inom Icas alla segment – alltifrån mat och apotek till bank och försäkring.

Ica står precis som många andra stora bolag med många år på nacken inför en stor digital omställning. 

Men även om mat på nätet växer i en rasande fart – för Icas del med en tillväxt på 50 procent första kvartalet i år – står e-handeln fortfarande bara för några få procent av branschens totala omsättning. 

Mat ses däremot som nästa stora segment på inom e-handel och Ica har det senaste året jobbat hårt för att slå sig fram där.

Bland annat har bolagets första så kallade ”dark store”, det vill säga lager som enbart servar e-handlande kunder, öppnat. Nyligen berättade också Ica att man påbörjar ett samarbete med det brittiska matsmartsbolaget Ocado, som jobbar med helt automatiserade lager.

Ariella Rotstein berättar att hon och hennes team har fokus på att hitta och testa smarta lösningar på problem. 

Ett område som är intressant för Ica är röststyrning.

”Jag tror att det kommer mer och mer. Tänk vad smidigt det skulle vara att prata in din matbeställning istället för att använda en skärm. Då kan du göra den från bilen eller när du är ute och går”, säger Ariella Rotstein. 

I USA är röstassistenter ett vanligt inslag i hemmet och i Sverige lanseras exempelvis Googles röststyrningsassistent i höst.

”Jag tror att skärmarna är på väg bort och att ljudet kommer att vara den stora grejen i framtiden.”

Några andra saker som Ariella Rotstein tycker är intressant, är ansiktsigenkänning i samband med betalningar, hur planering av inköp kan göras på ett smidigare sätt och olika lösningar på smidiga leveranser.

Läs mer