Readly – som kan liknas vid ett Spotify för digitala tidningar och magasin – tog nyligen in 130 miljoner i nytt kapital och förbereder en börsnotering under nästa år.
Robert Kviby har över 20 års erfarenhet från ledande roller inom e-handel och prenumerationstjänster, främst inom olika bolag i MTG-koncernen, där han både har varit produktchef, marknadschef och VD. Senast kommer han från C More där han bland annat ledde arbetet med att öka tillväxten och lyckades bra – under hans tid utsågs C More till den snabbast växande streamingtjänsten i Sverige tre år i rad av Mediavision.
"Readly är på frammarsch, vi har dubblat vår omsättning det senaste året. Denna rekrytering är en del av vår fortsatta satsning med målet att växa Readly, både internationellt och på våra befintliga marknader. Med Robert ombord stärker vi vårt kunnande gällande digital kundanskaffning väsentligt”, säger Jörgen Gullbranson, VD på Readly i en kommentar.
Robert Kviby säger så här om sitt nya jobb:
”Vi befinner oss i en spännande fas, och för någon som är ägnar mycket tid åt leta upp och läsa intressanta artiklar, är det självklart lite av ett drömjobb att få leda growth teamet på ett bolag som Readly. Vi ser att efterfrågan på kvalitetsinnehåll från betrodda källor ökar i takt med dataintrång och fake news, och det finns inget bolag i kategorin som är så väl positionerat som Readly att möta den”.
Readly spåddes tidigt bli räddningen för alla glansiga magasin, men har sedan grundandet flera tuffa år i bagaget.
Bolaget har exempelvis sedan starten dessutom gått med stora förluster. Från 2013 till 2015 brände Readly drygt 100 miljoner kronor.